Noèní úvahy
None

Jan Hus realista

5. července 2004, 15:59


Zítra máme taky svátek.

O mistru Janovi z Husince máme vlivem školních znalostí zcela zkreslené představy, jeho postava se v průběhu účelového přepisování českých dějin stala mnohdy naprosto nudnou legendou. Ale já se dnes nechci věnovat nějakému dalekosáhlému hloubání o různých aspektech jeho života, myšlenek a práce. Jen připomenu jeho postoj v jedné z otázek, které tehdy hýbaly akademickým světem.

Mistr Jan Hus jako přívrženec Viklefův zastával ve středověkém sporu o universalie postoj realisty. Po dekretu Kutnohorském, který mimochodem přiměl některé německé profesory a studenty k opuštění Karlovy univerzity a způsobil tak zhoršení její prestiže i kvality výuky, se na stranu svého rektora přiklonila i česká část akademické obce. Německá část akademiků totiž zastávala nominalistické stanovisko.

Dnes nám středověký spor o universalie už mnoho neříká. Pokusím se shrnout hlavní myšlenku, soupeřící strany a jejich argumenty. Od počátku evropských kulturních dějin probíhala diskuse o tom, zda a jakým způsobem existují obecniny čili universalia, pojmy vyjadřující společné znaky jednotlivin, které patří společnému rodu nebo druhu. Otázka byla ve středověku položena tak, že je třeba rozhodnout, jestli universalia existují samostatně nebo jen jako zobecnění v rozumu, jestli jsou to tělesné věci nebo bez tělesnosti, jestli existují mimo smyslové věci nebo v nich. Postupně byla vypracována čtyři základní řešení, krajní a umírněný realismus, nominalismus a konceptualismus a různé jejich modifikace.

Realismus hájil stanovisko, že  obecné pojmy existují nezávisle na lidském rozumu. Podle krajního realismu existují před věcmi jako ideje jednotlivin, základem je Platónova nauka o idejích. Mezi zastánci krajního realismu byli J.S.Eriugena, Anselm z Canterbury. Umírněný realismus zastává názor, že universalia existují ve věcech jako jejich druhové určení, základem tohoto směru byl Aristotelův názor, že skutečně existují jen jednotlivé věci, ale v nich je přítomné i obecné, které umožňuje, aby byly jednotliviny utříděny pomocí obecných pojmů. K umírněným realistům patřil Albert Veliký, Tomáš Akvinský, tomisté, Duns Scotus. Podle trimordiálního realismu existují universalia trojím způsobem, jako ideje v Bohu, pravzory všech věcí, jako esence ve věcech a jako pojmy v lidské mysli. Tato koncepce je u arabských filosofů al-Fárábího a Avicenny.

Krajní nominalismus, podle něhož obecným pojmům v objektivní realitě nic neodpovídá, existují jen v lidském myšlení a řeči. Zastáncem byl J.Roscellinus z Compiégne. Později ovšem přešel nominalismus do své umírněnější fáze, hájil totiž názor, že universalia postihují vztahy mezi jednotlivinami a jejich individuálními vlastnostmi. Otcem nominalismu ve 14.století byl W.Ockham, který považoval obecniny za konvence, které jsou přirozeným předpokladem poznávání přírody, jeho názor bývá označován za psychologický konceptualismus.

Důsledný nominalismus postupně vyloučil rozumové poznávání křesťanských dogmat, ta jsou postižitelná jen vírou, vedl k rozpadu scholastiky a k novověkému empirismu.


Slovník judaismus, křesťanství, islám, Olomouc, 2003

linkuj.cz vybrali.sme.sk

Rubrika: ***nezarazeno***  |  Autor: didactylos
Osobní komentáře prosím směrujte na email.


Komentáře

binarniladin (05.07.2004, 18:10:26 - WWW):
Naprosto skvěle jsem si o Janu Husovi početl v knize Evy Kantůrkové: Mistr Jan Hus.

Dhal (06.07.2004, 01:05:50): Prax formuje aj univerzálie...
V dnešnej dobe dalo objektové programovanie tejto filozofickej otázke celkom pragmatický význam :))
A zdá sa, že pre realistu bola v tej dobe dosť užitočným oblečením azbestová košeľa.

Johanka (07.07.2004, 00:58:05):
Spor o univerzálie nám říká mnoho i dneska! Když se dostanou do sporu zastánci byť jen umírněného realismu a konceptualismu, je to skoro horší (a nekonečnější) než spor teista/ateista. Mohu potvrdit z vlastní zkušenosti. :-)

michal (03.01.2005, 18:43:03 - Mail): zajime
jak zajimava picovina

Pavel (11.06.2005, 02:29:57): Katolik advokatem???
Je zvracene, kdyz KATOLIK Halik haji a advokatuje mistra Jana Husa. Kam ta CT klesla ....

didactylos (11.06.2005, 07:10:43): nechápu
Proč by to mělo být zvrácené? Hus přece byl katolickým rektorem katolické univerzity. A navíc v dnešní době dochází k přehodnocení postoje k němu i v řadách katolické církve...


Přidání komentáře...

Vaše jméno:


Váš e-mail:


URL vašich stránek:


Nadpis:


Text:


   
None
None
Didactylos bude ráda, pokud cokoliv z jejich úvah použijete nebo využijete. Didactylos je totiž fikce, literární postava, takže žádná autorská práva nemá a ani nemůže mít. Noční úvahy opatřil kabátkem naopak nefiktivní Jirka Kouba.