Noèní úvahy
None

Předislámské arabské válečnictví

2. září 2004, 7:57

Představme si starou bitvu v poušti.

V předislámské době válčily spolu arabské kmeny navzájem velmi často a bitvy měly svá stanovená pravidla a průběh. Řídily se zvyklostmi, které dávaly vyniknout osobní statečnosti jednotlivých bojovníků. Bitvy byly často domluvené předem, obvykle na výroční den předchozí srážky nebo události, která nepřátelství vyvolala. Vojsko se skládalo z mužů, kteří se pro účast dobrovolně rozhodli a sami se na ni vyzbrojili a vybavili. Na místo bitvy účastníci dojeli na velbloudech, na těch si také vezli stan, vodu, potraviny i píci. Teprve v cílovém táboře bojovníci přesedli na koně. Před bitvou se obvykle zrána sešikovala vojska proti sobě a boj zahájila výměnou veršovaných posměšků a urážek. Pak z řady vystupovali ti nejstatečnější a vyzývali nepřátele na osobní souboj. Šlo o osobní prestiž, protože zvítězit znamenalo zapsat se mezi hrdiny, o kterých se vypráví v celé Arábii, ale oceňovalo se i to, když bojovník dokázal statečně a zmužile padnout. Přitom bylo vhodné pronést nějaký výrok, který byl pak široce citován. Všeobecná bitva následovala až později a vůbec k ní nemuselo dojít, strany mohly ustoupit nebo se dohodnout. Bitva, pokud se uskutečnila, končívala kořistěním vítězů v nepřátelském táboře a braním zajatců, za které příbuzní mohli zaplatit výkupné nebo se z nich stávali otroci. Kořist a čest byly jedinou motivací pro účast ve válce. Arabští bojovníci tak sice bojovali často, byli houževnatí a stateční a měli dobrou výzbroj, ale byla to vlastně vždy skupina jednotlivců bez kázně, cíle a jednotného velení. Velitele si Arabové volili sami pro každou bitvu. Býval to nejzkušenější bojovník a jeho pravomoci byly malé a omezovaly se výhradně na tažení.

Muslimové, kteří se dokázali pod vlivem islámu zbavit kmenové roztříštěnosti a vzájemné řevnivosti a sjednotili se pod jednotným velením vojenským i politickým, proto dosáhli i ve vojenské oblasti velký úspěch, kterému v té době nedokázal nikdo čelit.

Pelikán P.: Sunna, pramen islámského práva, Praha 1997

linkuj.cz vybrali.sme.sk

Rubrika: islám  |  Autor: didactylos
Osobní komentáře prosím směrujte na email.


Komentáře

depony (02.09.2004, 08:42:40 - WWW):
Ty už jsi vzhůru?:) no páni... já už musím taky:) tož hezký den přeji:) kolegyně


Přidání komentáře...

Vaše jméno:


Váš e-mail:


URL vašich stránek:


Nadpis:


Text:


   
None
None
Didactylos bude ráda, pokud cokoliv z jejich úvah použijete nebo využijete. Didactylos je totiž fikce, literární postava, takže žádná autorská práva nemá a ani nemůže mít. Noční úvahy opatřil kabátkem naopak nefiktivní Jirka Kouba.