Noèní úvahy
None

Dhammačakkappavattana - pálí (Dharmačakrapravartana - sanskrt)

20. září 2003, 13:31

První Buddhova sútra o roztočení kola dharmy

Uvědomuji si, že jsem se zatím vůbec nevěnovala východním tradicím, proto předkládám k přemýšlení první Buddhovu sútru dhammačakkappavattana o roztočení kola dharmy

  Mnichové, těmito dvěma krajními cestami nemá kráčet ten, který z domova odešel. Kterými dvěma? Je to cesta vedoucí rozkoší, oddaná jedině smyslné rozkoši, cesta nízká, hrubá, u davu obvyklá, nedůstojná, neprospěšná, a je to cesta vedoucí sebetrýzněním, cesta plná utrpení, nedůstojná, neprospěšná.

Mnichové, těmto dvěma krajním cestám se Osvícený vyhnul, plně pochopil střední stezku, otevírající oči, získávající vědění, vedoucí ke klidu, k poznání, k osvícení, k nibbánu.

  A která to je, mnichové, střední stezka, již Osvícený plně pochopil, otvírající oči, získávající vědění, vedoucí ke klidu, k poznání, k osvícení, k nibbánu?

  Je to tato vznešená osmidílná cesta: pravý názor, pravé rozhodnutí, pravá řeč, pravé jednání, pravé žití, pravá snaha, pravé rozvažování, pravé soustředění ducha. To je tedy, mnichové, ta střední stezka, již Osvícený plně pochopil, otvírající oči, získávající vědění, vedoucí ke klidu, k poznání, k osvícení, k nibbánu.

  Mnichové, toto pak je vznešená pravda o utrpení: narození je utrpení, stáří je utrpení, nemoc je utrpení, smrt je utrpení, spojení s tím, co není milé, je utrpení, nedosáhne-li člověk toho, čeho si přeje, i to je utrpení, zkrátka patero skupin, jimiž pronikáme ke světu jevů, je utrpení.

  Mnichové, toto je pak vznešená pravda o vzniku utrpení: je to žízeň způsobující nová narození, provázená radostí a rozkoší, tu a tam nacházející potěšení, je to žízeň rozkoše, žízeň narození, žízeň rozvoje.

  Mnichové, toto pak je vznešená pravda o odstranění utrpení: je to odstranění oné žízně, jestliže ji člověk úplně a beze stopy odstraní, opustí, zbaví se jí, osvobodí se od ní, místa ji nepopřává.

  Mnichové, toto pak je vznešená pravda o stezce vedoucí k odstranění utrpení: je to tato vznešená osmidílná cesta: pravý názor, pravé rozhodnutí, pravá řeč, pravé jednání, pravé žití, pravá snaha, pravé rozvažování, pravé soustředění ducha.

  Toto je vznešená pravda o utrpení — tak se mi, mnichové, oko otevřelo nad pojmy, o nichž jsem dříve neslyšel, vzešlo mi pochopení, vzešlo mi poznání, vzešlo mi vědění, vzešlo mi duchovní jasno. (Totéž se praví o třech ostatních pravdách, pozn. V. Lesného.) Dokud jsem, mnichové, neměl tohoto pochopení a názoru zcela jasného a pravdivého o těchto čtyřech vznešených pravdách, dotud jsem, mnichové, uznával, že jsem ještě nedosáhl nejvyššího, úplného osvícení ani ve světě bohů, Márově a Bráhmanově, ani mezi tvorstem s askety a bráhmány, bohy a lidmi. Od té doby však, mnichové, co jsem nabyl tohoto ... pochopení a názoru zcela jasného a pravdivého o těchto čtyřech vznešených pravdách, tu jsem, mnichové, poznal, že jsem dosáhl nejvyššího, úplného osvícení jak ve světě bohů Márově a Bráhmanově, tak mezi tvorstvem a askety a bráhmany, bohy a lidmi. Pochopení a názor mi vzešel, že moje vysvobození je jisté, že toto je poslední narození, že není již dalšího zrození.
  [Mahávaggó 1,6,17 Tzv. "1. Budhova řeč" v Banárasu]
z knihy Fišer Z. (1968): Buddha, Praha

Lepší text, složený z několika dostupných překladů a s poznámkami, najdete zde http://mujweb.atlas.cz/www/david.zbiral/Dharmacakra.htm

Rubrika: Buddhismus  |  Autor: didactylos
Osobní komentáře prosím směrujte na email nebo ICQ.
Trackback URL (?): http://www.bloguje.cz/blox/tb.php/8300


Komentáře


Přidání komentáře...

Vaše jméno:


Váš e-mail:


URL vašich stránek:


Nadpis:


Text:


   
None
None
Didactylos bude ráda, pokud cokoliv z jejich úvah použijete nebo využijete. Didactylos je totiž fikce, literární postava, takže žádná autorská práva nemá a ani nemůže mít. Noční úvahy opatřil kabátkem naopak nefiktivní Jirka Kouba.