Noèní úvahy
None

Muslimské šátky

25. dubna 2004, 20:30


V Evropě se před nedávnem debatovalo o šátcích muslimských děvčat ve školách. Obě strany sporu braly zahalování jako náboženský symbol. Chci k tomu dodat něco z toho, co se právě učím.

Hidžáb, rouška, kterou si muslimka zakrývá obličej, je nařízení právní vědy fikh, nevyplývá z koránu (33:59, 24:31) ani z tradice sunna. Raně islámský pohled na ženu byl tolerantnější než pozdější právní interpretace, archetyp vzdělané, ambiciózní a přesto oddané ženy se ale neprosadil.

Právní věda ilm al-fikh se zabývá formulací a výkladem šarí'y. Fikh vznikl v průběhu 2. a 3.století hidžry jako reakce arabskoislámského chalífátu na problémy stále složitějšího společenského, státního a správního mechanismu. Fikh se rozvíjel ze čtyř zdrojů: Korán a sunna měly charakter boží zvěsti, resp. modelu chování prvních členů muslimské obce věřících. Další zdroje, analogie a konsensus, jsou už chápány jako výtvor lidského racionálního úsudku. Vznikaly různé právní směry mazhaby, sunnitský islám uznává čtyři mazhaby, nazvané podle zakladatelů.

Hidžáb řešily různé mazhaby různě. Současný islámský fundamentalismus hidžáb opět prosazuje a jeho nošení se stává formálním projevem protestu proti sekulární moci, jinde je jeho nošení součástí dobrovolné identifikace mladých žen s kulturními kořeny, projevem odporu vůči západní kulturní globalizaci.

Nejzajímavější na konec. Podle dr. Mendela, který nám islám přednáší, se setkali muslimové se zahalováním žen při své expanzi do oblastí ovlivněných byzantskou kulturou. Neznám zvyky byzantské říše v 7. a 8.století našeho letopočtu. Mohu jen posloužit textem, který je o dost starší, Pavlovou epištolou Korintským 1Kor 11,2-16. Text je autentická Pavlova epištola, doba vzniku je nejpravděpodobněji na jaře roku 54.

Citace ze slovníku Judaismus, křesťanství, islám, Olomouc, 2003

Ze zdravotních důvodů moje osobní omluva. V poslední době jsem toho mnoho do blogu nenapsala a nevím, kdy se to změní k lepšímu. Myslete na mne, prosím.

linkuj.cz vybrali.sme.sk

Rubrika: islám  |  Autor: didactylos
Osobní komentáře prosím směrujte na email.


Komentáře

augustin (25.04.2004, 21:03:03 - WWW):
hezky. my se ted o tech satcich (resp. Kopftuchverbot jestli ti to neco rika) fakt ucime :-) v nemcine.

Ancoram (26.04.2004, 05:06:40 - WWW):
My na tebe Didactylos myslime. A na blog Ti klikame radi a casto, protoze je tu zajimave cteni.

mudd (26.04.2004, 09:25:08 - WWW): Jsou i praktické důvody
Kamarádka jezdí do blízkovýchodních a severoafrických zemí poměrně často, hlavu si tam halí taky a tvrdí, že při tom množství prachu by si jinak musela mýt vlasy třikrát denně.
Je klidně možné, že původně praktické opatření teprve později získalo přídech náboženské motivace. Nakonec, nebyl by to asi první případ.

SuE (26.04.2004, 22:40:39): to víš,
že myslím ...
a co takhle zaříkávadlo, nepomohlo by?

didactylos (27.04.2004, 08:11:48): 2 Sue
To je dobrý nápad, musím se po nějakém vhodném zaklínadle podívat :o)


Přidání komentáře...

Vaše jméno:


Váš e-mail:


URL vašich stránek:


Nadpis:


Text:


   
None
None
Didactylos bude ráda, pokud cokoliv z jejich úvah použijete nebo využijete. Didactylos je totiž fikce, literární postava, takže žádná autorská práva nemá a ani nemůže mít. Noční úvahy opatřil kabátkem naopak nefiktivní Jirka Kouba.