Noèní úvahy
None

Info

20. listopadu 2005, 16:39

Informace o blogu i o mé osobě pro nové čtenáře

V poslední době se často stává, že přicházejí na blog lidé, kteří ho ještě neznají, proto jsem se rozhodla zařadit malou informaci o něm. Je to blog religionistický, začala jsem ho psát 19.8.2003 a je v něm v současné době několik stovek článků. Jsou rozčleněny do řady rubrik, k lepší orientaci jsou pod horní lištou zařazené obsahy nejdřív chronologicky, pod nimi podle tématu. Doufám, že jsem zařadila všechny podstatné články, vynechala jsem jen některé organizační poznámky. Poslední v řadě obsahů je moje osobní rubrika.

Co od blogu můžete čekat. Rozhodně neočekávejte fandovství některému konkrétnímu náboženství. Religionistika je společenská věda, která má mnohem kratší historii než předmět, kterým se zabývá, totiž různá náboženství. Náboženství je pravděpodobně antropologická konstanta, dokonce do té míry, že se má v poslední době za to, že i neandrtálci měli nějaké náboženské představy, protože své mrtvé pohřbívali. Je fascinující dozvídat se o náboženských představách lidí napříč časy a místy, to je náplní této vědy. Je to věda o náboženstvích, ale není to náboženská věda. Můžete se dozvědět jen o lidské stránce náboženství, jeho transcendentní stranu religionistika nezkoumá, zkoumá jen to, jak si ji lidé představovali a představují, jak se na základě těchto svých představ chovají, jak náboženství ovlivňuje jejich osobní i společenský život. Musím se přiznat, že proto nemohu pomoci žádnému hledači absolutna. Jak to jednou vyjádřil jeden můj známý, nábožensky založení lidé jsou jako zahradníci, kteří květiny pěstují, religionisté jsou spíš ti, kteří květiny studují a snaží se o nich dovědět co nejvíc. Jejich postoj by měl být tedy neutrální, neměl by být ovlivněn jejich osobními sympatiemi ani vírou. Nedá se ovšem předpokládat, že jsou religionisté lidé bez vlastního názoru, jen je třeba, aby přiliš nezasahoval do jejich odborné práce. Taky je dobře případnou osobní víru jasně deklarovat, aby si ostatní mohli provést příslušnou korekci neuvědomovaných a nevyslovených zkreslení.

Proto něco i o didactylovi. Vybrala jsem si literární postavu filosofa Didactyla z knihy Malí bohové ze série Úžasná zeměplocha od Terryho Pratchetta, protože je mi jeho způsob uvažování velice blízký, je mi v mnohém vzorem. Ale já nejsem filosofem, jsem studující religionistiky na Filosofické fakultě Masarykovy univerzity v Brně, teď už v navazujícím magisterském stupni, se specializací na archaická a starověká náboženství. Jmenuji se Věra Zbiejczuková a jsem ročník 1946. Jako dcera evangelického faráře jsem i v uvolněných šedesátých letech mohla studovat jen přírodní vědy, vystudovala jsem kvantovou fyziku. Nikdy jsem toho nelitovala, přírodní vědy jsou naprosto fantastické, při jejich studiu si člověk musí stále uvědomovat, že čím víc se dovídá, tím víc otázek zůstává nezodpovězených. Přírodní vědy učí přesnosti, ale hlavně pokoře. Možná, kdybych se rozhodovala teď, dala bych přednost moderní biologii, hlavně molekulární, to jsou obory, které jsou v současné době odpovědné za největší průlomy v lidském vědění. Celý svůj život jsem se živila jako programátorka systémů na pomezí vědeckotechnických výpočtů a zpracování dat, většinou pro výzkumné ústavy zabývající se aplikovaným výzkumem nebo pro vývojová pracoviště velkých podniků. I tuhle práci mám a vždycky jsem měla ráda, byla pro mne cenným darem, jen doufám, že snad byla i k užitku. O religionistiku jsem se nesoustavně zajímala celý život, ale teprve před několika lety jsem se pustila do jejího systematického studia. Nejdřív jsem na fakultě zavazela tak trochu na černo jako mimořádná studentka v rámci celoživotního vzdělávání, později, když se otevřela možnost dálkového studia, jsem se přihlásila. Studiu religionistiky vděčím opravdu za mnohé, za přátelskou atmosféru, za nadhled a rozhled, který studující získává, za zjištění dřív naprosto netušených souvislostí. Studium bylo jednou z mých berliček v těžkých osobních situacích v posledních letech. Možná se zeptáte, jestli takové studium zpětně negativně neovlivnilo mou víru, mnohé poznatky totiž účinně rozbíjejí zakořeněné představy i o vlastní tradici. Musím odpovědět, že to bylo sice leckdy docela těžké, ale nakonec to bylo prospěšné. Pravda osvobozuje i v případě osobní víry.

Doufám, že se Vám na blogu bude líbit a přeji hezké počtení.
Didactylos

linkuj.cz vybrali.sme.sk

Rubrika: ...jen tak mimochodem  |  Autor: didactylos
Osobní komentáře prosím směrujte na email.


Komentáře

Márinka (20.11.2005, 17:11:47 - WWW):
Ač se religionistikou nezabývám, ač jsem nevěřící - i když vlastně ani to není docela pravda - tedy přes všechna ač, u didactyla se mi líbí. Ony zakořeněné představy někdy potřebují dostat trochu na frak a ráda chodívám tam, kde se něco zajímavého dozvím ;o)

Johanka (21.11.2005, 15:36:11 - WWW):
Vážně si tolik lidí plete religionistu s "teologem", případně kazatelem? :-(

Wonk (21.11.2005, 17:51:34): Ročník 1946
Není to překlep? Pokud ne, gratuluji k výjimečné duševní svěžesti.

didactylos (21.11.2005, 21:42:43):
Johance: nevím, jak je to možné, ale zdá se mi, že noví příchozí si to často pletou. Ovšem pokud těmi nově příchozími nejsou moji mladší kolegové a kolegyně z religionistiky, ti zřejmě hledají vhodné studijní materiály. Zdá se, že je můj blog už docela "profláknutý", přesto, že jsem v poslední době neměla na psaní vůbec čas, návštěvnost se pořád zvětšovala. Sice to nechápu, ale přesto to potěší.
Wonkovi: překlep to není, jsem opravdu taková stará vykopávka :o) Vzhledem k tomu, že studuji starověk, je pro mne slovo vykopávka největší ctí.

(28.11.2005, 17:05:37): dotaz
dobry den, didactyle,
dlouho mne trapi jedna otazka...snad budes tak laskava a trochu nad ni zapremyslis?
tedy: "muze clovek konat dobro bez Boha?" vim, ze je to otazka nejasna a mozna i banalni...ale zajimalo by mne, jak na ni budes reagovat. pokud se ti nechce, nevadi. i tak dekuji za uzasny blog.
ahoj

didactylos (13.01.2006, 20:43:05): odpoved na dotaz
Já jsem přesvědčena o tom, že může :o)). Omlouvám se, že jsem neodpověděla hned, blog byl zahlcen komentářovými spamy, se kterými Arthur usilovně bojoval.

TERKA (03.02.2008, 12:35:53): ČTYŘLÍSTEK V POHÁDCE
OTVÍRÁ SE POHÁDKA PRO HOLKY I KLUKY ZATUKEJ SI NA VRÁTKA TUKY TUKY TUKY DNESKJA TĚ TAM ČEKAJÍ ZÍTRA BYS BYL CIZÍOBRAT LIST A ZAČNI ČÍST NEŽ TA STRÁNKA ZMIZÍ. DO POHÁDKY SE JAK ZNÁMO CHODÍ CESTOU NECESTOU KDO JI HLEDÁ TEN JI NENAJDE ALE KDO MA ŠTĚSTÍ MŮŽE NANI TREFIT TŘEBA ZA ZRCADLEM JAK TA HOLČIČKA ALENKA NEBO V LESE JAKO ČTYŘLÍSTEK STALO SE TO TENTOKRÁT JAK BYLO VELKÉ SUCHO ALE PAK PŘECE JEN ZAPRŠELO CELOU NOC ŠUMĚL V LISTÍ HUSTÝ DÉŠT RÁNO SE VYČASILO SLUNCE HŘÁLO A VÍTR SILNĚ VONĚL PO HOU BÁCH BOBÍK JEN ZAVĚTŘIL A UŽ SCHÁNĚL TEN NEJVĚDSÍ KOŠ BRAMBORÁK K OBĚDU SI DÁME SMAŽENICI A K VEČEŘI OMÁČKU A ZBYTEK SE USUŠÍ NA ZIMU NECHCEŠ RADŠI NŮŠI TA JE VĚTŠÍ SMÁL SE MU MYŠPULÍN ALE FIFINA SE HO ZASTALA CELOU NOC PRŠELO Z LESŮ SE KOUŘÍ DNESKA PO ROSTOU I PINDA SE DAL SLYŠET ŽE BY NERAD NESL V HRSTI CO SE DO MALÉHO KOŠE NEVEJDE TAK TEN BRAMBORAK VZALI A DOBRE UDELALI BABKY KLOUZKY HOLUBINKY KOZAKY PRAVE HRIBY ROSTLI DOSLOVA JAK HOUBY PO DESTI VIDIM LISKU ZVOLAL NAJEDNOU PINDA JENOM JEDNU TO MAS SMULU USKLIBL SE BOBIK PROTOZE JICH VIDEL CELÝ TÁL JENŽE TAHLE JE ŽIVÁ NEDAL SE ODBÝT PINDA ALE TO UZ JI VIDELI VSICHNI BYLA TOMOC PEKNA LISKA REZATA CHLUPATA BYSTROZRAKA PRESNE JAK SE MALUJE JEN TO JE ZARAZILO ZE SE ANI TROCHU NEBALA NAOPAK NAMIRILA SI PROMO KNIM ASI JE OCHOCENA HADAL PIN DA ALE MYSPULIN BYL OPATRNEJSI KDYZ PLACHE ZVIRE ZTRATI STRACH Z LIDI MUZE MIT I VSTEKLINU JENZE VSECHNO BYLO JINAK

Verísek (02.03.2008, 21:44:41 - Mail): Já na boha věřím
Na boha věřím, protože mám známého ,který mě o tom přesvědčil, jeho ženu zachránil, jen on sám . je to člověk věřící , takže mu věřím......

Milada (18.08.2008, 15:21:39): religionisté
Příměr, že nábožensky založení lidé jsou jako zahradníci, kteří květiny pěstují a religionisté jsou spíše ti, kteří květiny studují se mi zdá mylný. Podle tohoto příměru jsou religionisté spíše ti, kteří studují zahradníky v kontextu historickém. Bylo by dobré založit vědu, která by studovala religionisty.

Kojot (04.12.2008, 16:27:10 - WWW):
2 Milada: Ti, kteří studují zahradníky, jsou psychologové a sociologové náboženství. Ale obojí se s religionistikou prolíná. Ti, kdo studují religionisty jsou psychologové a sociologové vědy.

H. Markant (08.03.2009, 01:48:49 - Mail): fyzika a Bible; opium lidstva
Dobrý večer,
máte zajímavé blogy, jen se divím, že některé religionistické souvislosti nekomentujete právě ve vztahu k Vašemu původnímu vzdělání, tj. kvantové fyzice. Myslím, že v Bibli je docela dobře popsáno, že materiální svět vznikl zformováním z boží energie a také že se při zániku do energie zpátky promění. Jak jistě víte, jaderná fyzika dokazuje že hmotné částice a energetické částice jsou vzájemně převoditelné mezi sebou tj. mohou přecházet z hmotné formy do energeticé a naopak. Je jen otázka, jak je možné, že se energie, která je sama o sobě neinteligentí, zformovala do geniálních materiálních systémů počínaje atomovým mikrosvětem a konče hvězdnými soustavami ? Nakonec bych chtěl připomenout Engelso-Leninův výrok, že "náboženství je opium lidstva": to je naprosto přesná definice, veškerá náboženství jsou iracionální a kradou jejich příznivcům vlastní, osobní porozumění základní existenciální realitě.
S pozdravem
H. Markant

Milada (22.04.2009, 15:53:23): Náhodou jsem nahlédla
Panu Markantovi. Leninovi nevěřím. Ale nábožensky založení lidé, kteří mají své osobní porozumění reality a duchovnosti člověka jsou religionisty zařazeny mezi sektáře či nemocné či zkrátka hloupé. Docela jsem si spálila prsty na tomto blogu, autorka mi jistě dala nějakou nálepku. Jinak ji považuji za statečnou a má jistě hodně přátel. Též ji považuji za ortodoxní evangeličku i s elitářstvím farářských rodin.


Přidání komentáře...

Vaše jméno:


Váš e-mail:


URL vašich stránek:


Nadpis:


Text:


   
None
None
Didactylos bude ráda, pokud cokoliv z jejich úvah použijete nebo využijete. Didactylos je totiž fikce, literární postava, takže žádná autorská práva nemá a ani nemůže mít. Noční úvahy opatřil kabátkem naopak nefiktivní Jirka Kouba.