Noèní úvahy
None

Posmrtný soud

8. října 2003, 0:24


Egyptská Kniha mrtvých

Egyptská Kniha mrtvých byl průvodce na cestu do podsvětí, který se dával mrtvým do hrobu. Byl to jakýsi návod, jak si počínat, aby obstál na podsvětním soudu. Zároveň mu měla dodat účinná zaklínadla, aby mu nic nechybělo a mohl se podle libosti vracet na svět. První texty takových zaklínadel jsou známé už z Textů pyramid, později z Textů rakví, ale vlastní Knihy mrtvých jsou psány na papyru a jsou známé od Nové říše. Vývoj textu byl dokončen až v době saiské (26.dynastie, 663-525 př.n.l.). Zachovalo se mnoho exemplářů rozdílné kvality (i tady rozhodovalo, kolik byl budoucí nebožtík schopen za takovou příručku zaplatit a jakého si sehnal na tuto práci písaře), takže jde o poměrně dobře probádaný text. Nejdůležitější je 125.kapitola, která jedná o podsvětním soudu. Bývá často v knize vyobrazený. Skládá se ze dvou částí. V první části obrazu je síň Obou pravd. V pozadí sedí 42 bohů jako porota. V popředí jsou váhy, na jedné misce vah leží srdce zemřelého, symbol jeho svědomí, na druhé misce je závaží v podobě pera, symbolu bohyně pravdy Maat. U váhy stojí bůh Anup se šakalí hlavou a pozoruje, jestli jsou misky vah v rovnováze. Napravo stojí bůh Thovt s ibisí hlavou a zapisuje výsledek. Za ním je netvor s hlavou krokodýla, hrudí lva a zadkem hrocha, který pohltí zesnulého, pokud nebude shledán spravedlivým.Napravo od vah stojí zdvojená Maat a za ní zesnulý. Na druhé části obrazu je scéna, která následuje potom, kdy vážení dopadlo dobře. Bůh Hor se sokolí hlavou vede zesnulého před Usírův trůn. Usíre má na hlavě bílou korunu, v rukou pastýřské žezlo a důtky, za ním stojí bohyně Eset a Nebthet, před ním roste lotos, z jehož květu se vynořují čtyři synové Horovi. Před trůnem je stůl a na něm nachystaná hostina.

Textem této 125.kapitoly jsou instrukce, "co má zesnulý říkat při vstupu do síně obou pravd, aby byl zbaven všech hříchů a směl popatřiti do tváře všech bohů". Pak následuje jakási egyptská zpověď. Ovšem podle instrukcí Knihy mrtvých má zesnulý své hříchy raději zatloukat a vydávat se za spravedlivého. Je to vlastně návod, jak bohy na soudu oblafnout a soudu se vyhnout.

Duchovní prameny života. Stvoření světa ve starých mýtech a náboženstvích (1997), Vyšehrad, Praha

P.S. Teď pár dnů nebudu, objevím se znovu až v pátek večer. Nachystala jsem proto pro vás na ty dny texty z Knihy mrtvých, je to fantastické čtení, tak si ho užijte.

linkuj.cz vybrali.sme.sk

Rubrika: starověký Přední východ  |  Autor: didactylos
Osobní komentáře prosím směrujte na email.


Komentáře

John (14.07.2005, 09:51:59 - Mail - WWW):

Thanks for the useful site.Keep up the good work.God bless you and keep you.
-John-

http://kreditanfrage.dot.de
http://direktkredit.dot.de
http://billigkredit.dot.de
http://kreditanbieter.dot.de
http://verbraucherkredit.dot.de
http://rahmenkredit.dot.de
http://kreditvertraege.dot.de
http://kreditabloesung.dot.de
http://studentenkredite.dot.de
http://kreditentscheidung.dot.de
http://studentenkredit.dot.de
http://kreditvertrag.dot.de
http://sofortdarlehen.dot.de
http://kreditzusage.dot.de
http://kreidt.dot.de
http://kreditberechnung.dot.de
http://konsumkredite.dot.de







Přidání komentáře...

Vaše jméno:


Váš e-mail:


URL vašich stránek:


Nadpis:


Text:


   
None
None
Didactylos bude ráda, pokud cokoliv z jejich úvah použijete nebo využijete. Didactylos je totiž fikce, literární postava, takže žádná autorská práva nemá a ani nemůže mít. Noční úvahy opatřil kabátkem naopak nefiktivní Jirka Kouba.