Noèní úvahy
None

Druhé přikázání

29. března 2005, 22:37

Osobní povzdech

Nevím, jestli vůbec vnímáte nějaký rozdíl mezi katolictvím a protestantismem, tedy souhrnně, protože obojí má ještě navíc mnoho různých poloh. Pěkně to bylo napsané v jedné staré detektivce, autora už nevím, ale jmenovala se "Rabín v pátek zaspal". Přemýšlivý rabín se snaží ve zkratce shrnout, v čem se liší jeho povolání od povolání evangelického pastora a katolického kněze. O tom katolickém knězi říká, že podědil starozákonní úděl kněží, s jejich službou a svátostmi i s jejich magickou mocí. Evangelického pastora přirovnal k starozákonním prorokům, hlasatelům Božího slova, a svoje, rabínské, povolání přirovnal spíš k roli starozákonních soudců. Připadlo mi to velice trefné ve své stručnosti. Hlavně na tom jde ukázat, že evangelíci, (a židé také) nedisponují celým zázemím církve, svátostí, přímluvců, očistců, zásluh dobrých skutků, žádným podaným odpuštěním, žádnou magickou pomocí, když se něco zvrtne, a stojí před svým nezobrazitelným a neuchopitelným Bohem jako nahý v trní a nemůže jim pomoci nikdo a nic z těch věcí, kteréž jsou na nebi svrchu, ani těch, kteréž na zemi dole, ani těch, kteréž jsou u vodách v podzemí. Pomoci může jen ten Bůh sám. Často si uvědomuju, jak je taková pozice slabá, nepohodlná a zranitelná a docela lidsky závidím. Moc bych si přála, aby všechno to přimlouvání fungovalo.

 

linkuj.cz vybrali.sme.sk

Rubrika: ...jen tak mimochodem  |  Autor: didactylos
Osobní komentáře prosím směrujte na email.


Komentáře

jiří klimeš (14.04.2005, 20:44:56 - Mail): autor
Ten autor je Kemelmann

didactylos (14.04.2005, 21:28:15): děkuji


Jan Vaněk jr. (17.04.2005, 15:37:08 - WWW): Oprava
Harry Kemelman s jedním N.

Acht (14.07.2005, 14:54:15): Jestli ještě mohu :-)

Osobně rozdíl mezi katolicismem a protestanstvím vnímám jen jako historicky vytvořenou a pěstovanou přehradu. Asi bude rozdíl mezi povoláním kněze, pastora a rabína, ale nevidím důvod, proč by měl být rozdíl mezi samotným vnímáním Boha z pozice věřícího jednotlivých denominací.
A pokud už někdy potřebujete jako evangelička přímluvce, prostředníky mezi Bohem a Vámi, dovoluji si zkopírovat z jednoho Vašeho referátu slova biskupa Jednoty bratrské:


ANJELÉ PRECEPTOŘI NÁŠI. Viděl sem také (čehož zatajiti nesluší) jiný užitek svatého toho neviditedlného tovaryšstva: že jmenovitě oni nejen místo strážných, ale místo preceptorů jsou vyvoleným; jimž o těch i jiných věcech často tajná návěští dávají, i hlubokým, skrytým tajemstvím Božím vyučují. Nebo poněvadž oni na tvář vševědoucího Boha vždycky hledí, nemůže před nimi nic ze všech věcí, jichž nábožný člověk žádati můž, skryto býti, a oni, co sami znají a ku potřebě vyvolených přináleží, za dovolením Božím jim zjevují.

Myslím, že když tomu člověk věří, tak se anjelé i trošku přimluvit mohou :-).




Přidání komentáře...

Vaše jméno:


Váš e-mail:


URL vašich stránek:


Nadpis:


Text:


   
None
None
Didactylos bude ráda, pokud cokoliv z jejich úvah použijete nebo využijete. Didactylos je totiž fikce, literární postava, takže žádná autorská práva nemá a ani nemůže mít. Noční úvahy opatřil kabátkem naopak nefiktivní Jirka Kouba.