Noèní úvahy
None

Popelec a postní období

17. dubna 2005, 21:40

Vracím se k české lidové tradici, knihu o Velikonocích budu muset v tomto týdnu vrátit a v dalším týdnu budu psát test, takže teď budu psát o Velikonocích ( i když je to "s křížkem po funuse")

Katolická tradice otvírá dobu předvelikonočního půstu Popeleční (Škaredou) středou. Jako atribut postního období vystupuje popel, obřady s popelem jako projevem lítosti a pokání jsou archaické, známé ve všech náboženských strukturách, popel symbolizuje prvek vzešlý ohněm, symbol očisty. Jako církevní obřad je u nás popelec dokumentován od 10.století, udílení popelce – znamení kříže na čele věřících popelem z ratolestí posvěcených na Květnou neděli minulého roku. Lidové praktiky s popelem vedou k výkladu očisty polí a příští vegetace, dokonce prameny z 19.století zachytily víru v blahonosné sypání popela ke stromům a po polích, (zvláštní moc má pak sypání popele právě na Velký pátek před východem slunce).

Vedle církevního významu Popeleční středy a následujícího postního období je lidové pojetí těchto dní směskou omezení i hojnosti. V českých vesnicích byl u nás dlouho obecně známý zvyk smývání či spláchnutí popelce v hospodě přímo cestou z kostela, ženatí i svobodní muži vodí své paní a dívky z kostela přímo do hospody a tam je hostí hojným jídlem a pitím, zvyk přitom není považován za porušení půstu. Pití je na zdar obilí, také působí proti štípání havětí v příštím létě, rozpustilé ženské pití kořalky působí dobře na plodnost drůbeže. Z tohoto důvodu se také v tomto období nesmí příst ani šít, nesmělo se štípat dříví ani drát peří (to aby nekousaly blechy)

Předvelikonoční postní čas je pramenem mnoha zákazů, ženy odkládají červené sukně a oblékají se do černé nebo modré barvy, nekonají se taneční zábavy ani svatby, ani zabíjačky. Dokonce existoval zákaz sexu pro svobodnou mládež, jehož dodržování v domech se svobodnými dívkami kontrolovala obchůzka představených obce. Nejvýraznějším zákazem byly ale stravovací předpisy, omezení v jídle. Vyřazeny byly všechny potraviny pocházející z teplokrevných zvířat, nejenom jejich maso, ale také máslo a mléko, ale také vejce. Prameny z pozdního středověku udávají, že Češi byli v postech přísnější než jiní. Proměny přísných postních předpisů nastaly až s příchodem protestantství, ale i v husitství i v Jednotě se postní období dodržovalo. Posty v lidovém prostředí ale nemusely mít jen církevní význam, starší vrstva tradice spočívá v zákazu jíst cokoliv z dobytčí produkce hlavně proto, aby to nepůsobilo škodlivě na dobytek, hlavně březí.

Frolcová V.: Velikonoce v české lidové kultuře, Praha, Vyšehrad, 2001

linkuj.cz vybrali.sme.sk

Rubrika: ***nezarazeno***  |  Autor: didactylos
Osobní komentáře prosím směrujte na email.


Komentáře

Johanka (17.04.2005, 22:43:13):
Neměl ten zákaz svateb a sexu i ten praktický význam, aby se zredukoval počet dětí narozených o devět měsíců později, tedy v zimě, kdy měly asi nejmenší šanci přežít? :-)

didactylos (18.04.2005, 06:29:28): Johance
to je, myslím, docela racionální vysvětlení, ale přesto si nemyslím, že by to odpovídalo. Nejčastějším termínem svateb bývá totiž jarní, těsně povelikonoční období, dokonce z Polska znám hromadné svatby na velikonoční svátky. Ale určitě vím, že stejný podklad má ta pověra o májových svatbách, totiž, že nevěsta do roka umře, asi to tak opravdu často bylo, konec zimy byl pro porody zdrcující.

Hansi (21.04.2005, 21:28:55): Taky k tomu zákazu
Trochu mne překvapuje,že zákaz sexu pro svobodné byl zakazován jen v období půstu. Jako odchovanec pietistické,později charismatické a dochovanec evangelikální tradice žiji v domnění, že předmanželský sex se zakazoval všeobecně. Jasně zákaz je jedna věc a praxe druhá. Nebo to bylo všeobecně tolerováno?

didactylos (21.04.2005, 21:44:24): Hansimu
no musím říct, že mne to taky docela překvapilo, ale vzpomněla jsem si na dispozici venkovských stavení, kde měly svobodné dívky dokonce světničku se zvláštním vchodem. A taky je zajímavá studie o sexuálním životě starých Slovanů, dala jsem na ni odkaz už hrozně dávno, nevím, jestli bude ještě funkční: http://didactylos.bloguje.cz/5487_item.php

didactylos (21.04.2005, 21:45:59): funguje
ta studie rozhodně stojí za přečtení :o)


Přidání komentáře...

Vaše jméno:


Váš e-mail:


URL vašich stránek:


Nadpis:


Text:


   
None
None
Didactylos bude ráda, pokud cokoliv z jejich úvah použijete nebo využijete. Didactylos je totiž fikce, literární postava, takže žádná autorská práva nemá a ani nemůže mít. Noční úvahy opatřil kabátkem naopak nefiktivní Jirka Kouba.