Noèní úvahy
None

Narození z panny

15. prosince 2003, 13:26


Milí přátelé, v rámci našeho předvánočního boření iluzí jsme dospěli do bodu, kdy bych se musela zabývat tím, že se Ježíš podle svědectví obou legend o jeho narození narodil panně. Vím, že to je přece jen kontroverzní téma a tak jsem si půjčila cizí práci. Předkládám vám tedy adventní kázání na téma narození z panny.

Přičiním jen jednu poznámku, kterou jsem tam postrádala, totiž že Duch je v hebrejštině i aramejštině femininum, tedy už z tohoto důvodu jsou židovské paralely nutně nenaturalistické.

Kázání je také skvělou ilustrací mého tvrzení, že dobrá, poctivá exegeze textu pomáhá odhalit podstatné.

Snad jen dodám literaturu, kterou jsem v pozadí kázání vnímala (ke kázání se použitá literatura nepíše, škoda)

Pokorný Petr: Literární a teologický úvod do Nového zákona, Praha, 1993
Pokorný Petr: Apoštolské vyznání. Výklad nejstarších křesťanských věroučných textů, Praha, 1994
Hájek Miloslav: Evangelium podle Matouše, 1.část, Praha, 1995
Vouga Francois: Dějiny raného křesťanství, Brno, 1997
Schubert Kurt: Ježíš ve světle tradiční židovské literatury, Praha, 2003


 

linkuj.cz vybrali.sme.sk

Rubrika: zajímavosti odjinud  |  Autor: didactylos
Osobní komentáře prosím směrujte na email.


Komentáře

SuE (15.12.2003, 13:50:28): tak tohle
je docela pěkné :-)
Jen by mě zajímalo, jestli je to obecně akceptovatelné nejen v protestantské ale třeba i katolické ?

didactylos (15.12.2003, 14:13:59): obávám se, že ne
Kult Panny Marie se v následujících stoletích dál rozvinul a dokonce stále ještě rozvíjí, takže vzdálenost od toho počátku už je značná a zpochybňování je, myslím, nepřijatelné. Mohu se mýlit, profesor Schubert je katolický starozákoník. Nevím, ale běžnému věřícímu by to bylo asi nestravitelné. Dalším vývojem kultu Panny Marie se už budu zabývat religionisticky bez zábran.

Ozzy (15.12.2003, 17:16:56): Jsem katolík
a za sebe mohu říct,že to kázání je pro mě velice akceptovatelné...Myslím konkrétně ty "závorky",což je tak trochu můj případ. Díky za odkaz a těším se na další příspěvek :)

didactylos (15.12.2003, 19:07:31): 2Ozzy
to jsem ráda, trochu jsem se tématu obávala. Nerada někomu ubližuji, ale protože jsme se dohodli na Vánocích, nedalo se to obejít.

saybye (16.12.2003, 11:00:45 - WWW): Offtopic
Jsem sice trochu mimo mísu, ale nemohl by Jirka Kouba upravit kód tak, aby se stránka dala číst i v opeře?

didactylos (16.12.2003, 20:53:41): 2saybye
Napíšu mu o tom. Jsem moc ráda, že tě zase vidím, už jsem si o tebe dělala starosti. Jak se vede, proč smazals stovku?

saybye (16.12.2003, 22:33:52 - WWW): 2 didactylos
To budu rád. Je to celé natlačené k levému okraji, takže musím na monitor koukat šikmo z prava :o)

No hřeje mě, žes měla starost :o))
Stovka mě štvala, teď se bavim pro změnu něčím novým (viz url)

Šárinka (24.06.2004, 10:01:51): Co je to za píčovinu!
Jak mohla bejt ta Mařena panna? Jo, podle bible asi nešukala, ale doufám že toho fracka Ježíše nevyvrhla hubou?!? Nebo se to tak traduje, protože nevěděla s kým to dělala a nikdo pak nechtěl platit aloše, to znám ..


Přidání komentáře...

Vaše jméno:


Váš e-mail:


URL vašich stránek:


Nadpis:


Text:


   
None
None
Didactylos bude ráda, pokud cokoliv z jejich úvah použijete nebo využijete. Didactylos je totiž fikce, literární postava, takže žádná autorská práva nemá a ani nemůže mít. Noční úvahy opatřil kabátkem naopak nefiktivní Jirka Kouba.