Noèní úvahy
None

Vlasy

17. září 2005, 17:18


Jak jsem slíbila, popíšu teď, jak bakářky probíhaly.

U nás se skládají ze čtyř kusů, z obhajoby bakalářské práce, a z ústní zkoušky před tříčlennou komisí, zkouška má taky tři části, obecnou a metodologickou, západní náboženské tradice a východní náboženské tradice. Okruhy otázek jsem už uveřejnila před časem, můžete se pokochat...

Zadávání otázek je zcela v kompetenci zkoušejících, takže celkem hodně záleží na tom, koho v komisi dostanete, protože každý zkoušející učí jiný předmět a dá se usuzovat, že se bude ptát hlavně na to svoje. Komise byly dvě, přiřazení ke komisím bylo takové, že jsme většinou byli tam, kde jsme měli svého vedoucího práce, pokud v komisích nebyl, tak do komise, kde byl oponent. Já jsem měla v komisi vedoucího své práce, oponentka se nemohla účastnit, protože právě zkoušela v druhé souběžné komisi. O práci jsem tu už psala celkem hodně, obhajoba proběhla v pohodě. Z obecných věcí jsem dostala evolucionistickou teorii vývoje náboženství, v západních tradicích vznik monoteismu v Izraeli (to mi dal vedoucí mé práce a patří mu za to vřelý dík, už jsme o tomto tématu diskutovali, chci se mu věnovat v další etapě svého studia a on to samozřejmě dobře věděl, protože je i nadále vedoucím mé práce), ve východních Buddhu i buddhy. Mohu shrnout pocit nejenom ze svých otázek, že se zkoušející nesnažili nikoho potopit, ale že k daným otázkách chtěli docela dost podrobností.

Nejzábavnější byla diskuse o buddhismu, dostali jsme se nějak k tomu, že buddhistické chápání reality je blízké moderní biologii. Nevím, nedovedu ani podrobně popsat, jak se stalo, že jsme začali diskutovat o možnosti klonování z vlasů. O vlasech, které jsou skoro ve všech náboženských systémech považovány za něco výjimečného, takže jsou světci buď zcela vyholení nebo se naopak nemohou stříhat. No, je pravda, že každá buňka, tedy i ta odpadlá, jako ostříhané vlasy nebo taky nehty, obsahuje v sobě celou genetickou informaci o daném jedinci. Z tohoto hlediska by byl pochopitelný strach předliterárních kultur, nechávat nějaký materiál volně nepřátelům napospas. Ale řekněte mi, jak je možné, že o této, i dnes pořád jen teoretické možnosti, lidé odjakživa "věděli". Prostě úžas, od včerejška nad tím dumám a nevím.

Myslím, že by bylo potřeba konfrontovat náboženské představy a příkazy ne mezi sebou navzájem, ale spíš s tím, co nového víme v přírodních vědách, hlavně tam, kde samy vycházejí za hranice "zdravého" lidského rozumu.

Ale zpět ke studiu. Složením zkoušky jsem pokročila do období magisterského studia, kde mám specializaci na starověká náboženství. Milí čtenáři už dobře ví, že to je moje nejoblíbenější "parketa". Na dějiny křesťanství už mohu tedy zapomenout, v dané specializaci se vyskytuje jen jejich starověký začátek. V tomto semestru mám zapsanou sociologii náboženství, magické myšlení, stará indoiránská náboženství, náboženství a nacionalismus a náboženské souvislosti izraelsko-arabského konfliktu. A taky povinný jazyk, budu pochopitelně pokračovat v hebrejštině.

Je to legrační, mám pořád hodně práce, na zkoušky jsem se z práce vlastně "ulila", ale udělalo se mi teď jakési vnitřní prázdno, a kupodivu to není až tak skvělý pocit...

linkuj.cz vybrali.sme.sk

Rubrika: ...jen tak mimochodem  |  Autor: didactylos
Osobní komentáře prosím směrujte na email.


Komentáře

Dhal (18.09.2005, 01:15:26): Hair
Až také súvislosti sa snáď neoplatí hľadať :)
Ak na tom niečo je, tak by sme možno mali urýchlene začať bádať načo bola v minulosti dobrá ochrana mena alebo zobrazenia osoby :)

Johanka (18.09.2005, 15:16:24):
Ta ochrana jména nebo zobrazení osoby by mě taky zajímala. :-)

Jinak klobouk dolů, mně by se už při slovech "tříčlenná komise", "oponent" a vůbec v souvislosti s ústním zkoušením začala beznadějně podlamovat kolena...

didactylos (18.09.2005, 16:32:11): ochrana jména
To je, myslím, docela probádané. Ochrana jména souvisela s tím, že ten, kdo znal něčí pravé jméno, mohl s dotyčným magicky manipulovat, měl ho zcela ve své moci. Pěkně to ukazuje zaříkávadlo, kde se bohyně Eset lstí zmocní jména boha Re. Ze stejného důvodu bylo tabuizované jméno JHWH. Zobrazení osoby znamenalo, že mu ukradneš jeho sílu, případně duši. V podstatě stejný následek. To ale myslím docela platí, citlivé osobní údaje mohou být zneužity v každé době a pomluva nebo manipulace s obrazem zvlášť v dnešní době různých mediálních zpracování může způsobit poměrně nedozírné škodlivé následky pro osobu, která byla takto okradena.

didactylos (18.09.2005, 16:38:37): Johance
Mám mnohem raději ústní zkoušky než písemné a vícečlenné komise mi taky nevadí, navíc většina mých vyučujících je o jednu až dvě generace mladší než já a tak mne přece jen trochu šetří. Ale hlavně mám možnost se z nějaké své neznalosti dostat "okecáváním", zapojím svou znalost různých širších souvislostí. I když jsem někdy poměrně dost mimo téma, většinou to zabírá. (Musí to být něco, o co se zkoušející taky zajímají, ale za tu dobu, co na fakultě oxiduju, už to dost vím) :o))
Ale vždycky to přece jen nefunguje, takže něco se vědět musí.

didactylos (03.10.2005, 15:20:52): vlastně je to jinak
Je vidět, že nejsem biolog. Dnes jsem se na kurzu magického myšlení dověděla zpřesňující informaci. Odstřižené vlasy neobsahují kompletní genetickou informaci, musel by ten vlas obsahovat i vlasový kořínek, tedy být vytržený, zrovna tak nehty nejsou správným genetickým materiálem, kůže ano. Takže zpět, souvislost známá nebyla, v pozadí byla představa, že kousek, který k celku patřil, k němu patří kauzálně i po oddělení, ten kousek mohl být reálný jako vlasy, ale také jen symbolický jako kresba podoby nebo jméno...

Klárka (18.11.2005, 12:33:53): Bakalářky
Ahoj, právě jsem narazila na tyto stránky a moc se mi líbí. Je to super. Příští školní rok budu uzavírat bakalářské studium a nejspíše bych chtěla psát bakalářku z religionistiky. Nejsem věřící, ale moc mě tyto otázky zajímají. Ale přiznám se, že více muslimové a taková ty "exotičtější" náboženství. Napadlo mě téma Muslimské populace v Západní Evropě,ale nevím, jakou literaturu bych na to sehnala...tak prosím o radu, o nějaké knihy o muslimství a muslimech. Nestuduji přímo obor religionistika, takže přednášky nejsou tak podrobné... děkuji moc

didactylos (18.11.2005, 22:03:56): Klárce
O islámu jsem hodně psala před zkouškou z něho, ale týkalo se to většinou starších dob. Na prohlédnutí se podívej pod horní lištou na odkaz islám, je tam obsah všeho o islámu, co na blogu je (včetně básní a žertů). Jeden článeček, i když na to nevypadá, je seznamem literatury, jeho adresu dávám sem. http://www.bloguje.cz/blogy/didactylos/55446_item.php
K tomu, co Tě bude asi zajímat víc, alespoň dvě další knihy:
Pavel Barša: Západ a islamismus. Střet civilizací nebo dialog kultur?, 2001, CDK Brno. Kniha vyšla v politologické řade a zabývá se problémem z politologického a sociologického hlediska, je velice zajímavá.
A pak ještě
Luboš Kropáček: Islám a Západ. Historická paměť a současná krize, 2002, Vyšehrad Praha. Profesor Kropáček je náš přední arabista a znalec islámu, napsal o něm víc knih, tahle je nejvíc k Tvému tématu.
Pokud bys chtěla vědět něco o muslimské obci přímo v ČR, bude asi nejlíp obrátit se přímo na ně. Mají internetové stránky http://muslim-inform.cz/
Musíš ovšem brát v úvahu, že je to jejich náboženská prezentace, takže samozřejmě nemá žádný religionistický odstup. Ale je na ní spousta užitečného materiálu a najdeš tam i kontakt.


Klárka (25.11.2005, 19:38:15): to didactylos
moc děkuju za všechny informace. snad je využiju. U nás na škole je to s bakalářkama trochu složitější...to, co jsem si vymyslela mi možná nevyjde, protože loni o tom psalo moc lidí,ale bude se snažit to prosadit, protože je to mooooc zajímavý. zatím moc a moc děkuju


Přidání komentáře...

Vaše jméno:


Váš e-mail:


URL vašich stránek:


Nadpis:


Text:


   
None
None
Didactylos bude ráda, pokud cokoliv z jejich úvah použijete nebo využijete. Didactylos je totiž fikce, literární postava, takže žádná autorská práva nemá a ani nemůže mít. Noční úvahy opatřil kabátkem naopak nefiktivní Jirka Kouba.