Noèní úvahy
None

Doba kamenná, PALEOLIT

31. ledna 2004, 14:56


Učím se na zkoušku z pravěkých náboženství Evropy. Takže promiňte, udělám si na pár dní z blogu poznámkový blok.

Takže nejdřív něco o tom, co víme nebo se alespoň na základě archeologických nálezů domníváme vědět o náboženských představách lidí v Evropě v době kamenné.

I když jsem to samozřejmě ze školy věděla, zase znovu mne překvapila délka jednotlivých období. Přidávám tabulku:

Paleolit   starý    1 000 000 – 300 000
            střední     300 000 -  40 000   prvé stopy sebereflexe, prvé rituální pohřby

            mladý        40 000 -  10 000   dynamismus, kult předků,
            pozdní       10 000 -   8 000    počátky animismu
            konečný      8 000 -   6 000
 
Neolit                     6 000 -   4 000   animismus, animatismus
                                                    démonismus, prototeismus

Eneolit                   4 000 -   2 000    počátky polyteismu

To je opravdu fantastické a člověk si uvědomí nepatrnost vlastních zaznamenaných dějin.

Ve středním paleolitu vlastně nejde o náboženství lidí, jak je známe dnes, protože archeologické vykopávky se týkají druhu člověka Homo sapiens neandrtalensis. V posledních dnech jsem v denním tisku zaznamenala informaci, že po důkladném bádání, včetně srovnávání DNA, bylo vyloučeno, že neandrtálci jsou přímými předchůdci dnešního člověka. Ale rozhodně byli lidmi v tom ohledu, že byli schopni sebereflexe a měli počátky náboženských představ, které se projevily v úctě k mrtvým, loveckém kultu a kultu ohně. Byli pochováváni jen někteří zemřelí, pravděpodobně něčím pro svoje společenství důležití, nejsou známa pohřebiště. Ze střední Evropy nejsou hroby z té doby známé, nejbližší v Itálii Monte Circeo a jihoslovanská Krapina. Z Uzbekistánu Tešik-Taš hrob, který připouší možnost obětování chlapce, pohřben v mělké jámě, obklopený kozími rohy. K loveckému kultu se vážou alpské skříňky s medvědími lebkami. Jeskynní nálezy ve Švýcarsku a Rakousku. Také u nás, jeskyně Šipka u Štramberka, v Moravském krasu Kůlna, Pekárna, Švédův stůl.

V mladším paleolitu se na Zemi rozšířili lidé druhu Homo sapiens sapiens. Z té doby známe mnoho památek výtvarného umění, jeskynní malby, rytiny, reliefy v kameni, figurky a řezby, ornamenty a šperky. Dokládají víru v přírodní síly, magii lovu a plodnosti. Nejznámější jeskynní komplex je Altamira v Pyrenejích. Ve střední Evropě se jeskynní malby nenašly, ale jiných dokladů tehdejšího umění je mnoho, tábořiště lovců mamutů u Dolních Věstonic. Na magii plodnosti ukazují ženské figurky nebo jen modely ženských reprodukčních orgánů. Ženské figurky jsou značně obézní, se zdůrazněnými pohlavními znaky. Ale i zobrazení ženy v tom období prodělalo změnu, od zcela naturalistického až po "kubistické zobrazení" nalezené v Předmostí u Přerova. Muži jsou zobrazováni zřídka, pokud ano, tak se vztyčeným údem nebo spolu s ženou v koitální pozici. Nejen lidé jsou takto zobrazováni, ze sanktuária v Tuc d´Audoubert je obrázek pářících se bizonů, nad nimi je obrázek malého bizončete, žádaný výsledek aktu. Předpokládá se, že jeskyně sloužila k iniciačním obřadům, v půdě jeskyně se našly otisky chodidel mladých lidí, snad skupinové obřady s "šamanem". O existenci "šamanů" mohou svědčit i základy přístřešku "šamana" s ohništěm a keramickým nezpracovaným nebo částečně zpracovaným materiálem z Dolních Věstonic, tam byl také nalezen kostrový hrob ženy s výraznou obličejovou asymetrií vedle níž byl portrét stejně postižené osoby. Zdá se, že za šamany byli vybíráni lidé nějakým způsobem zvláštní. Z Dolních Věstonic je znám také trojhrob, kde uprostřed je pochována mladá žena, po obou stranách mladíci, kteří byli nepochybně zabiti, dá se soudit, že byli zabiti po nepovedeném léčitelském zákroku, kterým způsobili mladé ženě smrt. Z Francie jsou známa zobrazení čarodějů ve zvířecích maskách. Zajímavý byl nález pohřbu kouzelníka z Brna, v jeho hrobě byla nalezena velice bohatá hrobová výbava, přes 600 ks ulit, 14 provrtaných terčíků, některé zdobané radiálními rýhami v podobě slunečního symbolu a loutka muže z mamutoviny.

Možná rekonstrukce obřadů lovecké magie: V jeskyni s bohatou výzdobou z lovených zvířat se celé společenství shromáždí pod vedením kouzelníka, který se hudbou a tancem uvede do transu, tančí až vyčerpáním padne na zem. Muži v loveckém tanci zasahují zobrazená zvířata svými šípy a oštěpy. Pak kouzelník se svými pomocníky rozdělá oheň, ženy připraví maso a celá společnost se sesedne k hostině.

Po vysoké úrovni mladopaleolitických nálezů nastává v neolitu zvrat. Nastala výrazná změna přírodních podmínek, arktická zvířena se stahovala na sever za ustupujícím ledovcem. Za ní odcházely i skupiny lovců a jejich populace se rozptýlila. Ve střední Evropě jsou na příhodných místech na březích řek sídliště lovců drobné zvěře a rybářů, ale jejich materiální kultura je nízká a o jejich duchovním životě nevíme nic. Jen z východošpanělského území jsou dochovány skalní obrazy, které, zdá se, vypovídají o doznívání dřívějších kultů. Je to ovšem období, ve kterém dochází v oblasti "úrodného půlměsíce" na Blízkém východě k zemědělské revoluci a v průběhu 6.tisíciletí dospěje zemědělská populace také do střední Evropy.

 

linkuj.cz vybrali.sme.sk

Rubrika: ***nezarazeno***  |  Autor: didactylos
Osobní komentáře prosím směrujte na email.


Komentáře

depony (31.01.2004, 16:32:47): kolegyně:)
zkus dopsat ještě něco a já se nemusím na zkooušku z pravěku vůbec učit:) beru to jako studijní materiál číslo jedna. škoda, že tu nemáš antropologii náboženství, hnedka bych k tomu sedl, kniha je sice zajímavá, ale myšlenky mi jdou jinudy:) drž mi v pondělí pěsti:) sice to Sekerák dává asi všem, páč se mu nechce dělat další termín zkoušky, ale já bych potřeboval za jedna, kvůli průměru:) který je tak hroznej:)

didactylos (31.01.2004, 18:41:21): myslela jsem na tebe
chci sem dát postupně všechno, co se z té knížky dozvím, abych ti ji mohla vrátit a nemusela se k ní už vracet :o)
Bude toho ještě dost dílů, ale dám je tak, aby všechny byly do úterý večer, abys z toho něco měl

depony (31.01.2004, 21:25:17): děkuji
upřímně ti děkuji za tu práci. zkusím to dát i ostatním kolegům a kolegyním. věřím, že se to bude hodit. já se pachtím s tou antropologii:) kdybych měl aspoň z těch přednášek něco, ale já odcházel ještě víc dutej než když sem tam vešel:)

Lens (02.02.2004, 21:52:42):
S knížkama mám podobný problém. Ovšem místo ID Depony figurují knihovny. Jinak velice zajímavé čtení a dobrý studijní materiál.

depony (deponeq) (03.02.2004, 10:46:46 - Mail - WWW):
věcná... jak je to myšleno s tím ID Depony?:)) ať tomu rozumím i já:) hloupej:)

mechyn (23.06.2005, 20:02:31 - Mail): dobré stránky
Díky, že tě napadlo psát o pravěku na internet. Učím se z toho na zítřejší test.

didactylos (24.06.2005, 08:15:10):
Tak to taky bylo myšleno, hlavně ať to dnes dobře dopadne.:o)


Přidání komentáře...

Vaše jméno:


Váš e-mail:


URL vašich stránek:


Nadpis:


Text:


   
None
None
Didactylos bude ráda, pokud cokoliv z jejich úvah použijete nebo využijete. Didactylos je totiž fikce, literární postava, takže žádná autorská práva nemá a ani nemůže mít. Noční úvahy opatřil kabátkem naopak nefiktivní Jirka Kouba.