Noèní úvahy
None

Šamanismus a techniky extáze

4. února 2004, 21:01


Člověk může ovládat nadpřirozené síly i přímým stykem se světem duchů, způsobem, který označujeme jako šamanismus. Šamanismus není vlastně náboženství, ale soubor extatických a terapeutických metod. Je to jedna z nejrozšířenějších náboženských praktik na světě, je doma na všech kontinentech, ale i původem slova vyrůstá z prostředí střední a severní Asie. Šaman je člověk, který má kontakt s duchy a dovede je přimět, aby s lidmi spolupracovali. Šamanovým polem působnosti je hlavně léčení nemocí, ale také hledání ztracených lidí a předmětů, předpovídání budoucnosti, zaklínání a zbavování kletby. Na rozdíl od institucionalizovaného postavení kněží je šaman spíš individualistou, jeho kontakt s nadpřirozenem je osobní a bezprostřední. Šamani jsou nepočetná mystická elita, která bdí nad "duší" svého společenství. Tam, kde nejde o osud duše, kde se nejedná o nemoc, o smrt, neštěstí nebo velkou oběť, a není tedy potřeba člověka schopného extatické zkušenosti, mystické cesty do nebe nebo do podsvětí, tam není nepostradatelný, a velká část běžného náboženského života se bez něho obejde. 

Šamanem se většinou stává muž, ale jsou známy i společnosti, kde šamanem je žena a také společnosti, ve které jsou šamany transvestité. Rozdílný bývá i výběr kandidátů na šamanství. V sibiřských oblastech dost často bývají k této dráze předurčeni lidé se zřetelně nestandardním chováním, dalo by se z našeho západního pohledu říci, lidé chovající se jako psychoticky nemocní, hlavně se schizofrenními projevy. Po ustavení šamany se kupodivu jejich nenormální chování podle etnografických průzkumů ztrácí. Je možné, že lidé, v jiných kulturách odsouzení na okraj společnosti, zároveň s vážností, kterou toto povolání přináší a evidentním pocitem užitečnosti pro ostatní, získávají i pro ně samotné potřebné sebevědomí, které jim pomáhá jejich vlastní chorobu zvládnout nebo alespoň udržet ve snesitelné podobě. Často se však šamanské povolání buď dědí nebo si ho člověk dobrovolně zvolí. Každý budoucí šaman musí  projít individuálním zasvěcením, některé prvky jsou tradiční, předávání znalostí, ale také nadpřirozené, adept si musí získat pomocníky mezi duchy. Ze začátku, než se své návštěvníky z nadpřirozené oblasti naučí ovládat, je vydán na pospas duševní chorobě. Musí individuálně projít smrtí a návratem k životu, aby později mohl svým extatickým putováním do světa duchů zprostředkovat nadpřirozené znalosti, hlavně léčebného charakteru. Ke své práci používá některé předměty, které symbolizují jeho zvláštní schopnosti a pomáhají mu na cestě do země duchů: Buben ze dřeva stromu, který symbolizuje kosmický strom, čepici, oděv, který připomíná kostru, symbol smrti a iniciačního zmrtvýchvstání.

Šamanské schopnosti se získávají  různými způsoby, nejběžnější je samota a utrpení, také halucinogenní drogy. Aplikace drog jako součást šamanské techniky extáze sahá pravděpodobně do pravěku, do období mladého paleolitu zhruba před 40000 lety. Škála používaných drog je široká. Opiový mák (Papaver somniferum) byl pěstován v západním Středomoří už v 6.tisíciletí př.n.l., v době bronzové byl významným obchodním artiklem. Od neolitických osad po halštatskou kulturu doby železné jsou nalézána semena konopí (Cannabis sativa). Z alkoholů je zastoupeno pivo, vařené z ječmene, které je už předsumerským vynálezem, a víno z vinné révy, rostoucí původně divoce na jižním pobřeží Černého moře, později zdomácnělé a pěstované v celé středomořské oblasti, bylo rozšířeno od Indie až po Británii. K rituálním výpravám do zásvětí používali šamani sibiřských kmenů muchomůrku (Amanita muscaria). Je sporné, ale ne nemožné, že muchomůrka byla také perskou haomou a védskou somou, dokonce se někdy soudí, že muchomůrka je nápojem bohů, pověstným řeckým nektarem. Další hojně používanou halucinogenní houbou byla podle Gravese Panaeolus papilionaceus, kterou se domníval identifikovat na attické váze. Teorií je ovšem mnohem víc a objevují se i jiné názvy, například haoma jako routa Peganum harmala. Badatelé také soudí, že podobnosti v náboženstvích kultur místně i časově od sebe vzdálených, by se daly snad vysvětlit podobnými psychedelickými stavy po požití analogických prostředků. Z americké oblasti je známé nejen užívání halucinogenních hub, například Stropharia cubensis a jiných, ale také peyotlu, látky z kaktusů Lophophora williamsii a Lophophora diffusa. V obřadech indiánských kultur Severní Ameriky bylo zaznamenáno celkem přes 100 druhů psychoaktivní flóry.

Šaman, který vystupuje jako prostředník mezi všednodenním světem a světem posvátným, většinou také ovládá tajný jazyk, který se často ztotožňuje s jazykem zvířat, během rituálu napodobuje zvuky zvířat, často se přímo do příslušného zvířete převtěluje, a tak znovuobnovuje původní neporušené společenství lidí a zvířat.

Murphy R. F.: Úvod do kulturní a sociální antropologie, Praha, 1999
Eliade M., Culianu I.P.: Slovník náboženství, Praha, 1990
Budil I.T.: Mýtus, jazyk a kulturní antropologie, Praha, 1995
Eliade M.: Šamanismus a nejstarší techniky extáze, Praha, 1997

linkuj.cz vybrali.sme.sk

Rubrika: ***nezarazeno***  |  Autor: didactylos
Osobní komentáře prosím směrujte na email.


Komentáře

SuE (05.02.2004, 11:22:56 - WWW):
hmmm ale chybí tu jedna podstatná informace .. funguje to ?

Benny/29A (05.02.2004, 16:11:17 - Mail - WWW): 2 didactylos
udelala jste mi radost :-)
SuE: rekl bych, ze to muze (ne)fungovat asi stejne tak, jako (ne)funguje akupunktura a akupresura. neda se to objektivne dolozit. myslim, ne-vim.

didactylos (05.02.2004, 17:38:48):
funguje to alespoň tak, že ta zkouška je hotová a navíc byla hodně příjemná, od dr. Sekeráka jsem se dověděla další spoustu nových informací z jeho pobytu v šamanistické oblasti Burjatska, musím si sehnat nějaký materiál a pak vám to napíšu. Třeba informace, že člověk má větší počet duší a s každou se po smrti zachází jinak a čeká ji něco jiného. A vůbec, bylo to zajímavé poledne a odpoledne. Taky jsem při čekání na zkoušku potkala kolegu, který mi před časem slíbil půjčit svou práci o mithraismu a budu ji tedy v dohledné době mít. To se taky těšte, to je neuvěřitelně zajímavé mysterijní společenství.
S tím fungováním doopravdy, to je totiž věc víry, pokud tomu věříš, tak to i funguje. A šamani tomu věří, jinak by lidem pomáhat nemohli. Je v tom jistě i dost divadla, které je součástí jejich profese, ale nepodezřívám je z iluzionismu, myslím, že je to opravdové, alespoň u většiny z nich. (konec konců v každé profesi bývají lidé různá) Navíc z toho většinou kromě společenské prestiže nemají žádné další výhody, i když to je povolání, které je nutně hodně stravující. Psala jsem o psychoaktivních látkách, ale je nespočet dalších způsobů, jak se do transu dostat, některé jsou docela hodně zlé, mnohem horší a nebezpečnější než jednorázová aplikace drogy, s tím procházením smrtí a zmrtvýchstáním v jiné funkci se to myslí docela vážně. Snad se k tomu ještě někdy vrátíme, rozhodně by si to zasluhovalo víc času.

depony (06.02.2004, 11:55:48 - Mail - WWW): Ad Burjatsko
Myslím, že na Burjatsko je stejně větší odborník Bělka:))
btw na Mithraismus se těším:)) díky:)
a doufám, že jsme dneska ten test napsali:))) hodně štěstí.

didactylos (06.02.2004, 12:06:24): 2 depony
byli tam tehdy společně, ale Bělka se věnoval lamaismu a Sekerák šamanům :o)

deppony (06.02.2004, 14:46:25 - Mail - WWW): didactylos
wau.. to mohla být velmi zajímavá přednáška. škoda, takový příležitostí je už málo:)))

Tomas (04.04.2005, 21:48:18):
Jestli se nekdo ptate zda to funguje ano astralni cestovani je uzasne jsem toho zivym dukazem a nemusim k tomu pouzivat zadne podpurne latky je to psycho hlavne musi byti ticho cesa budouci samani a samanky hlavne mir v dusi a v srdci klid


Přidání komentáře...

Vaše jméno:


Váš e-mail:


URL vašich stránek:


Nadpis:


Text:


   
None
None
Didactylos bude ráda, pokud cokoliv z jejich úvah použijete nebo využijete. Didactylos je totiž fikce, literární postava, takže žádná autorská práva nemá a ani nemůže mít. Noční úvahy opatřil kabátkem naopak nefiktivní Jirka Kouba.