Noèní úvahy
None

Minimalisté a maximalisté

9. dubna 2007, 20:57

Malá úvaha o biblistice

Mám ráda biblistiku, její stálou touhu po lepším poznání a porozumění textům, které jsou nám hodně vzdálené. Je pravda, že snad o každém verši z Bible bylo napsáno tolik knih, že je vlastně mnohem snadnější vytvořit si nějakou vlastní teorii než zjistit, jestli už stejnou teorii někdo nepublikoval. Ale právě to stálé usilování je hodné ocenění. (Připomínám, že třeba islám takové sebereflexe není zatím vůbec schopen a právě tuto jeho vlastnost považuji za nejnebezpečnější.)

V práci badatelů se dají ovšem vysledovat dvě tendence, jsou mezi nimi „minimalisté“ a „maximalisté“. Maximalisté se snaží zachovat co nejvíc textu tak, jak je podáván, a ruší jen evidentní nesrovnalosti, které jsou už z mimobiblických zdrojů vyvráceny. Minimalisté jsou většinou toho názoru, že se texty rozhodně nedají chápat jako historické, ale vždycky jako texty teologické, a jsou proto pro větší redukci, která jim pak dovoluje hledat jiná historická ukotvení.

Podobný problém řešila reformace s katolickou tradicí, a vznikly tak dva základní proudy, luteránství odstranilo jen to, co přímo odporovalo Bibli, kalvinisté naopak nechali jen to, co oporu v Bibli mělo. Tedy aspoň podle toho, jak sami Bibli pochopili. Patřím do té odstraňovací větve, a tak přistupuji ke své práci i teď jako „minimalista“. Ale musím podotknout, že si práce „maximalistů“ velice vážím, pokud k ní přistupují poctivě.

S kurzem „Historický Ježíš“ se tato diference jasně ukazuje. Je dokonce úsměvné, že jsem ve svém odstraňovacím úsilí zřejmě nejradikálnější, a to i přesto, nebo možná právě proto, že jsem snad skoro jediná „věřící“. Víc prací mých kolegyň i kolegů je hlavně převyprávěním synoptických evangelií, občas s některými, spíš nepodstatnými námitkami. Uvažovala jsem o tom, čím to může být. Kromě toho, že patřím ke kalvinistům, je to i tím, že mám od dětství zažitou zkušenost exegetické práce svého tatínka faráře. Byl velmi dobrým a poctivým exegetem, ve svém oboru se až do vysokého stáří stále vzdělával a z jeho knihovny ještě dnes čerpám, možná jste si i všimli některých postarších roků vydání v seznamech literatury.

Ať biblické texty rozcupujete na libovolně malé kousky, vezmete v potaz originální znění i všechny dostupné mimobiblické zdroje a pracujete s nimi, vždycky je potřeba mít na paměti, že bibličtí pisatelé a redaktoři se řídili svou hlubokou vírou v boha, tak jak ho vnímali ve své době a jak své představy dokázali vyjádřit. A svou prací se snažíte k jejich představě přiblížit a pochopit ji.

P.S.

Už dřív jsem odkazovala na studijní materiál Jaboku: Úvod do Nového zákona a novozákonní teologie, teď je na jiném místě a původní odkaz nefunguje. Vzhledem k tomu, že je Jabok vyšší sociálně pedagogická a teologická škola, jde o přístup „maximalistický“.

Skripta dr. Ryškové:

http://www.jabok.cuni.cz/download/ktf/ryskova/unzI.doc

http://www.jabok.cuni.cz/download/ktf/ryskova/unzII.doc

http://www.jabok.cuni.cz/download/ktf/ryskova/unzIII.doc

http://www.jabok.cuni.cz/download/ktf/ryskova/unzIV.doc

http://www.jabok.cuni.cz/download/ktf/ryskova/unzV.doc

linkuj.cz vybrali.sme.sk

Rubrika: křesťanství  |  Autor: didactylos
Osobní komentáře prosím směrujte na email.


Komentáře

AdaMM (12.04.2007, 23:29:35 - WWW):
minimalismus jedine! :)


Přidání komentáře...

Vaše jméno:


Váš e-mail:


URL vašich stránek:


Nadpis:


Text:


   
None
None
Didactylos bude ráda, pokud cokoliv z jejich úvah použijete nebo využijete. Didactylos je totiž fikce, literární postava, takže žádná autorská práva nemá a ani nemůže mít. Noční úvahy opatřil kabátkem naopak nefiktivní Jirka Kouba.