Noèní úvahy
None

Posvátná svatba

21. srpna 2003, 23:30


Dnes se chci věnovat novoročnímu rituálu v Sumeru, hieros gamos neboli posvátné svatbě. Při něm panovník na vrcholu chrámu veřejně souložil s bohyní plodnosti zastupovanou nejvyšší kněžkou. Byla to samozřejmě radostná slavnost, ale taky velice vážná věc, protože na ní záležel prospěch celého společenství v následujícím roce, zaručovala plodnost polí, zvířat i lidí v celém příším vegetačním období. 

Já jsem hrozný šťoura, takže mne hned napadlo několik kacířských otázek. Co když panovník při aktu selhal. To by jistě znamenalo tragedii pro celý národ, ale někdy by asi nebylo se co divit, panovník, když se stal panovníkem, už nemusel být nejmladší, mohl být nemocen, taky ho možná nejvyšší kněžka už nemusela vzrušovat, také ona při svém vysokém postavení mohla patřit do starého železa, (pardon, železo tehdy ještě neznali)....

Chtěla jsem vědět, jestli panovník mohl být zastupován, jestli byl za případný neúspěch celé akce volán k odpovědnosti. Zdá se, že bližší podrobnosti už nejsou známé. Škoda.

Představte si však aktualizovaný rituál v dnešních IT podmínkách. Místo novoročního projevu prezidenta celý národ v televizi fandí svému prezidentovi při hieros gamos s vybranou představitelkou některé státem uznávané církve, máme jich 22 první kategorie.

A možná ve výběru té představitelky by byl největší háček. Vybral by si ji prezident sám? Pak by byl jistě obviněn z politické stranickosti a z nadržování. Byla by vybrána podle početnosti zastoupení v populaci? Nevím, koho by mohla římskokatolická církev delegovat a přitom se nezpronevěřit svým zásadám. Vybírali by podobně jako pro nedělní bohoslužby v rádiu? A co na to církevně nezařazení, kterých je u nás teď už většina?

Myslím, že je to složité a budeme to muset nechat na našem vševědoucím parlamentu.

Hruška B.(1987): Pod babylónskou věží

 

linkuj.cz vybrali.sme.sk

Rubrika: ...jen tak mimochodem  |  Autor: didactylos
Osobní komentáře prosím směrujte na email.


Komentáře

saybye (23.09.2003, 21:50:23 - WWW): Z jaké doby
ten rituál přibližně pochází? 3000př. Kr.? 2500? 2000?

No osobně myslím, že to zas tak ostré nebylo. Předpokládám, že na vrcholku chrámu byl pouze panovník a ta kněžka. Diváci sledovali vše ze zdola. Takže předpokládám, že se během několika desítek let z pohlavního styku stalo dobře secvičené divadlo...

didactylos (23.09.2003, 23:25:02 - Mail - WWW): show
Rituál byl konán zřejmě celou dobu nadvlády Sumerů, tedy ve 3.tisíciletí, v 2.tisíciletí už byla sumerština jen obřadním jazykem a vládnoucím prvkem se staly semitské národy. Je dokonce zachována skrytá polemika proti tomuto rituálu z akkadské doby, tehdy se už slavnosti Nového roku odbývaly jinak. Asi to opravdu bylo spíš show, navýš zikkuraty byly dost vysoké. Ještě se k tomuto rituálu vrátím i s příslušným textem o Innaně a Dumuzim, našla jsem odkaz na další literaturu a taky na pěknou studii o něm
http://mujweb.atlas.cz/www/david.zbiral/Inanna.htm

saybye (23.09.2003, 23:53:32 - WWW): Díky
Ještě jsem chtěl něco poznamenat, ale necham si to až k příštímu článku o rituálu :o)

didactylos (24.09.2003, 06:01:37 - Mail - WWW): chvíli strpení
musím nejdřív tu knížku: "Hruška B. Kultovní život v Sumeru" sehnat, v MZK ji podle katalogu nemají, ona to byla dizertační práce na UK zřejmě, kolega ji měl, to znamená, že ve fakultní knihovně asi je, ale já se těžko dostávám z domu a tam je všechno prezenčně. Taky myslím, že bude dobře, když ještě předtím zařadím nějaký příspěvek se stručným vylíčením historie. A navíc teď zrovna bloumám v Číně a mám nachystaných ještě pár věcí z Ameriky a ze Starého zákona.

saybye (24.09.2003, 14:49:58 - WWW): žádný spěch
Zatím jsem si zdaleka nedočetl všechny příspěvky tady, takže zatím mám o zábavu postaráno.
Krom toho na Čínu, Ameriku a hlavně ten starý zákon jsem také zvědavý... (o "stručném vylíčení historie" nemluvě)



Přidání komentáře...

Vaše jméno:


Váš e-mail:


URL vašich stránek:


Nadpis:


Text:


   
None
None
Didactylos bude ráda, pokud cokoliv z jejich úvah použijete nebo využijete. Didactylos je totiž fikce, literární postava, takže žádná autorská práva nemá a ani nemůže mít. Noční úvahy opatřil kabátkem naopak nefiktivní Jirka Kouba.