Noèní úvahy
None

Při práci se pít nemá

24. srpna 2003, 20:28


O tom, co se stane, když bohové odmítají pracovat, jsme už hovořili. Tentokrát přikládám k postřehu sumerský epos Enki a Ninmach (ten si určitě přečtěte, pobavíte se). Pochází z chtonické teologické tradice kněží z Eridu, kde hlavním bohem byl bůh Enki, bůh přírody a sladkých vod, ale působící také jako bůh moudrosti, který bdí nad řádem světa. O první části eposu už byla řeč. Teď se budeme věnovat stvoření lidí. Před vlastní prací si bohové uspořádali hostinu, kde se podávalo pivo, zřejmě v množství převyšujícím únosnou míru. Když se pouštím do neznámého úkolu, kde nevím, co mne může čekat, není zrovna rozumné se opít, a to jistě platí i o bohu moudrosti a jeho sestře. Práce bohů při tvoření lidí taky podle toho vypadala. První prototypy se rozhodně nepovedly, z atelieru bohyně Ninmach vyšel nejdřív člověk s postiženou rukou, pak takový, který neviděl, třetí měl ochrnutou nohu, čtvrtý neudržel moč, pátým byla neplodná žena, šestý byl eunuch. Ke cti boha Enkiho slouží, že se o všechny tyto zmetky postaral, určil jim práci, kterou se mohou živit. Pak se sám pokusil o výrobu lepšího modelu, ale ani on neměl úspěch, vytvořil roztřeseného starce, který ve svých rukou neudrží ani chléb. Ninmach se na Enkiho naštve, prokleje ho a pošle do podsvětí. Ale Enki si to nějak u sestry vyžehlil, takže epos paradoxně končí oslavou obou nepříliš šikovných tvůrců. (Kousek textu chybí, můžeme se jen dohadovat, co tam bylo).


Nevím, jestli si z toho máme odnést kromě poučení o potřebě střízlivosti při práci také povzbuzující ukázku toho, že je třeba se při práci nevzdávat a pokud se nedaří, zkoušet to stále znova, nezavrhovat ani prototypy, ale zdokonalovat je tak dlouho, až jsou takové, aby dobře sloužily svému účelu. Ani práce nejvyšších bohů nebyla zpočátku dokonalá, ale nakonec se zřejmě povedla, protože Enkiho výrobek má postavit bohům chrám.

Začne pracovní týden, přejme si proto navzájem, i když nejsme bohové, ať se nám práce daří líp než jim.

Mýty staré Mezopotámie (1977)

linkuj.cz vybrali.sme.sk

Rubrika: starověký Přední východ  |  Autor: didactylos
Osobní komentáře prosím směrujte na email.


Komentáře


Přidání komentáře...

Vaše jméno:


Váš e-mail:


URL vašich stránek:


Nadpis:


Text:


   
None
None
Didactylos bude ráda, pokud cokoliv z jejich úvah použijete nebo využijete. Didactylos je totiž fikce, literární postava, takže žádná autorská práva nemá a ani nemůže mít. Noční úvahy opatřil kabátkem naopak nefiktivní Jirka Kouba.