Noèní úvahy
None

Jazídíja

15. srpna 2007, 18:09

Poslední masakr v Iráku se týkal právě tohoto náboženského společenství.


O původu a dějinách tohoto náboženského společenství je známé málo. Muslimští učenci je pokládají za bývalé muslimy, kteří se stali heretiky. Jazídijové sami si říkají Dásin nebo Dawásin a pokládají se za zvláštní lid vzešlý z Adamova semene ve džbánu, nejsou tedy zrozeni Evou jako ostatní lidé. Jméno Jázidí je asi z perského slova ized „anděl". Jazídijové dnes patří ke kurdským kmenům, nejvíc jich žije nedaleko Mosulu v severním Iráku, tady sídlí jejich nejvyšší náboženský představitel a při hrobce Šejcha Adího v údolí severně od Láleše je jejich ústřední svatyně. Menší skupiny žijí v severní Sýrii a na Kavkaze.

Nejde vlastně o islámskou sektu, ale o synkretistické náboženství s představami z různých předovýchodních tradic. Šamanistické jsou pohřební zvyky, tance a výklady snů, sabejská představa o stěhování duší, jsou v něm prvky zoroastrovského dualismu a manichejské gnóze, ale také některé židovské zákazy jídel. Původem křesťanský, nejspíš nestoriánský, je obřad připomínající křest, lámání chleba, pití vína a návštěvy křesťanských kostelů. Z islámu pochází obřízka, půst, pouť a esoterické prvky převzaté z islámské mystiky – súfismu.

Věrouka je dualistická. Bůh sice svět stvořil, ale dál se mu nevěnuje. Prosazovatelem Boží vůle je druhý princip, Malak Tá´ús „Paví anděl", který je hlavním předmětem kultu. Není možné ztotožnit ho se satanem, protože svůj poklesek napravil hlubokým pokáním, kdy svými slzami uhasil pekelné plameny. Proto místo pekelného ohně čeká hříšníky očišťování převtělováním až k možnosti dospět k božství. Sedm představitelů jazídijů už této božskosti dosáhlo, patří k nim Šejch Adí (někdejší súfí Adí bin Musáfir, zemřel v Láleši roku 1162), ale také Jazíd ibn Mu´áwija (toho nenávidí šité, protože má vinu na smrti Husajnově) a také slavní jihoiráčtí súfijové Hasan al-Basrí a Halládž.  Nejvyšší náboženský hodnostář se nazývá šejch názir nebo mir-e-šejchán, pocházívá údajně z rodiny Hasana al-Basrího nebo Šejcha Adího. Jazídijské společenství je značně uzavřené, kastovně členěné a endogamní. Svou identitu si udrželi přes nepřátelství okolí, ortodoxní duchovní jejich herezi mnohokrát ve fatwách odsoudili a jejich území označili za dár-al-harb

Kropáček Luboš: Duchovní cesty islámu, Vyšehrad Praha, 2003

linkuj.cz vybrali.sme.sk

Rubrika: islám  |  Autor: didactylos
Osobní komentáře prosím směrujte na email.


Komentáře

miso (15.08.2007, 18:46:07): dobre si spominam?
spravne si spominam, ze jazidi su ti, ktori veria, ze nie su zrodeni z evy, ale samovolne z adamovho semena z dzbanu?

didactylos (15.08.2007, 18:54:23): misovi
Tak, alespoň podle profesora Kropáčka to tak je. Právě to mi trochu připomíná jednu scénu z Mahábháráty, ale nevím, jetli se ovlivnění dá brát teritoriálně tak daleko.

koff (20.08.2007, 20:50:13 - Mail): k jezídum
jestli máte zájem měl bych pro vás podrobný rozbor jezídského náboženství. loni jsem na to psal semestrálku. jinak k té mahábharátě. růýné reminiscence se mohou vyskytovat poměrně dost daleko od místa svého původu. v případě jezídů mi však není známo. spíš je to nepravděpodobné neboť veškerá jezídská synkreze je pozbíraná pomerně z malé lokality v severním iráku resp.kurdistánu a vetšinou spojuje předislámské kulty, ačkoli samotný jezidismus byl založen tuším v 12. století jako islámská praxe, resp. kult jedné osoby, na kterou se pak nabalily praktiky všech možných severo irácký sekt. každopádně by mě tvůj příspěvek z mahábharáty, týkající se jezídů zajímal. s pozdravem Štěpán

rushid (21.08.2007, 04:11:51 - WWW):
Obrizka pochazi z islamu?

koff (21.08.2007, 11:22:54 - Mail):
nepochází z islámu. ten zvyk je doložen už u starověkých egypťanů. odtud si ji patrně přinesli izraelité a pouze jí dosadili význam smlouvy s Hospodiem, jednoduše aby se odlišili od ostatních "nevyvolených"národů

didactylos (21.08.2007, 14:01:54): omluva
Nejdřív omluva diskutujícím, několik dní jsem většinou nebyla online. Vezmu to od zadu, obřízka nepochází z islámu, byla v regionu přítomná od starověku, záleží ovšem na jejím rituálním provedení, které se v jednotlivých tradicích liší.
Co se týče nabídky semestrálky k jezídům, velice ji uvítám. Pokud nebudou od autora námitky se zveřejněním, dala bych ji následně na blog. Moje adresa verazb@gmail.com
Sama jsem se jezídy nikdy nezabývala, ten masakr mne přiměl poohlédnout se po vysvětlení v dostupné literatuře. Ale v Kropáčkově knize je o nich pouze jedna stránka, odpovídá to tomu, co jsem na blog v rychlosti napsala. Jakékoliv upřesnění a doplnění bude tedy vítané.
V Mahábhárátě nejsou samozřejmě zmiňovaní jezídové, jsou mnohem mladší, ale je tam ten motiv dorůstání lidí ve džbánech, celá stovka Kuruovců, jedné strany ve velkém boji, dorůstala ve džbánech. Také motiv samovolného narození lidí z ukápnutého semene je v indické mytologii poměrně dost častý.

rushid (21.08.2007, 14:08:15 - WWW):
Ja se ptal, jelikoz to v clanku zazni a popravde se mi to moc nezdalo. Ja obrizku chapu spis jako akt hygieny, ktery kdyz se v dane oblasti zanedba, muze vest k obecnym problemum muzske casti populace, tudiz ohrozeni jejiho rustu. Proto take mela vyznamnou roli 'v zemich pisku'. Ze se objevuje uz ve starem Egypte me neprekvapuje, ja bych tipnul, ze byla doporucovana jeste mnohem mnohem drive. Dneska se ale IMHO jedna o nicim nepodlozeny nesmysl.

didactylos (21.08.2007, 16:41:38): obřízka
Nejdřív spíš lékařsky, zajímavé je procento v USA a ve Velké Británii dnes
http://cs.wikipedia.org/wiki/Ob%C5%99%C3%ADzka
V židovství je příslušný obřad brit mila prováděn osmý den po narození chlapce a zároveň dostává jméno, sama akce se provádí v synagoze, teď už spíš v porodnici. Dítě drží kmotr sandek. Obřízka v islámu patří spíš mezi přechodové rituály dospívání, sice se někdy konává v útlém věku, ale většinou mezi sedmým a dvanáctým rokem a často je spojena s tím, že obřezávaný samostatně recituje verše z Koránu a prokazuje tak svou přináležitost k ummě. Prameny: Slovník judaismus, křesťanství, islám a F.M.Denny: Islám a muslimská obec.
Popravdě řečeno nevím, která z těchto forem je obvyklá u jazídů, vyšla jsem z knihy L.Kropáčka, takže předpokládám spíš tu muslimskou variantu. Ale doufám, že se od Štěpána dovíme víc.

koff (21.08.2007, 21:42:28 - Mail): jezídé
posílám svoji práci resp. dvě. jedna jen o náboženství jezídů, druhá o společnosti a stručných dějínách komunity v severním iráku. nechť je Vera zveřejní. všem také doporučuji stránky www.kurdove.ecn jejichž autorem je můj bývaly učitel Petr Kubálek. řekl bych, že je v Čechách asi jediný kdo se o jezídy dlouhodobě zajímá, jinak stráky nabízejí neustále aktuální zpravodajství z kurdistánu.


Přidání komentáře...

Vaše jméno:


Váš e-mail:


URL vašich stránek:


Nadpis:


Text:


   
None
None
Didactylos bude ráda, pokud cokoliv z jejich úvah použijete nebo využijete. Didactylos je totiž fikce, literární postava, takže žádná autorská práva nemá a ani nemůže mít. Noční úvahy opatřil kabátkem naopak nefiktivní Jirka Kouba.