Noèní úvahy
None

Jakub Spravedlivý

6. července 2008, 15:19

Nejstarší zmínka o křesťanech z mimokřesťanských zdrojů je zmínka o popravě Jakuba, Ježíšova bratra.

Jakub Spravedlivý
Nejstarší zmínka o křesťanech z mimokřesťanských zdrojů je zmínka o popravě Jakuba, Ježíšova bratra.
(Prozatím, protože se nikdy nedá předpovědět, co senzačního jsou schopni archeologové ještě najít). Je obsažena v díle Josepha Flavia Iudaiké archaiologia XX, 9,1. česky Židovské starožitnosti.
Text: „...Ananos shromáždil synedrion a postavil před něj Jakuba, bratra Ježíše, který byl nazýván Christos a některé další, obvinil je, že překračují zákon a nechal je ukamenovat..." citováno z Frolíková A.
Text Židovských starožitností byl dokončen v letech 93-94, citovaný úryvek je z poslední knihy a jedná o událostech, které se staly v Judei v roce 62. Po smrti římského prokurátora Porcia Festa (60-62) byl novým prokurátorem stanoven Albinus (62-64). Než se nový prokurátor svého úřadu ujal, využil mezivládí úřadující velekněz Ananos II., představitel saduceů. Prosadil v sanhedrinu tresty smrti pro různé odpůrce, mezi jinými i pro Jakuba a skupinu jeruzalémských křesťanů. Tím se ovšem dopustil přestoupení svých pravomocí, v době římské správy neměl velekněz právo udělovat hrdelní tresty, i když jinak byla právní situace provincie dost autonomní. Proto ho Albinus nechal hned po svém příjezdu sesadit.
Citovaný text se považuje za autentický.

O Jakubovi se píše i v Novém zákoně. (Mt 13,55 Ga 1,19 Sk 12,37 21,18)
Cituji příslušné oddíly, pokusím se je seřadit podle převážně uznávané datace vzniku dané novozákonní knihy.
Ga 1,18-19
„Teprve o tři léta později jsem se vydal do Jeruzaléma, abych se seznámil s Petrem, a zůstal jsem u něho dva týdny.bNikoho jiného z apoštolů jsem neviděl, jen Jakuba, bratra Páně."
Pavlovo autorství dopisu je nezpochybnitelné, list byl nejpravděpodobněji psán v roce 52-53 v Efezu
Mt 13,55
„Což to není syn tesaře? Což se jeho matka nejmenuje Maria a jeho bratři Jakub, Josef, Šimon a Juda?"
Sepsání evangelia podle Matouše se většinově umisťuje do období po prohrané židovské válce, po zkáze Jeruzaléma v roce 70 a po vyčlenění prvotních křesťanských skupin ze synagog. Přitom se v případě Matoušova evangelia jedná o skupinu výrazně židokřesťanskou, nejpravděpodobněji z oblasti Sýrie. Doba vzniku tohoto evangelia může být přelom let sedmdesátých a osmdesátých.
Sk 21,17-18
„Když jsme přišli do Jeruzaléma, přijali nás bratří s radostí. Nazítří se Pavel odebral i s námi k Jakubovi, kde se sešli všichni starší."
Druhá část Lukášova dvoudílného díla, obě části vznikly nejdřív koncem prvního století.

O jeruzalémské církvi, vedené Jakubem („sloupové jeruzalémští") máme jen tyto zprávy. Po dobytí Jeruzaléma se její stopy ztrácejí a nevíme o ní nic bližšího.

Frolíková Alena: Rané křesťanství očima pohanů (svědectví řecky a latinsky píšících autorů 1.-2.století, 1992
Schäfer Peter: Dějiny židů v antice, Od Alexandra Velikého po arabskou nadvládu, 2003
Pokorný Petr: Literární a teologický úvod do Nového zákona, 1993


linkuj.cz vybrali.sme.sk

Rubrika: křesťanství  |  Autor: didactylos
Osobní komentáře prosím směrujte na email.


Komentáře


Přidání komentáře...

Vaše jméno:


Váš e-mail:


URL vašich stránek:


Nadpis:


Text:


   
None
None
Didactylos bude ráda, pokud cokoliv z jejich úvah použijete nebo využijete. Didactylos je totiž fikce, literární postava, takže žádná autorská práva nemá a ani nemůže mít. Noční úvahy opatřil kabátkem naopak nefiktivní Jirka Kouba.