Noèní úvahy
None

anketa Jak dál?

12. září 2003, 18:40


Vracím se ještě k včerejšímu příspěvku. Totiž nezdůraznila jsem, že adam není osobní jméno, ale obecný pojem, navíc užitý ve slovní hříčce. adam je člověk obecně, dokonce spíš kolektivně člověčenstvo, protože se používá slovesných tvarů v plurálu, (např.Gn 1,26 Učiňme člověka... ať panují, Gn 1,27 Stvořil Bůh člověka...muže a ženu stvořil je). adama je země, rozumí se obdělávaná země, (role, to je už takové zastaralé slovo). Podobná hříčka je možná v latině, tam je homo a humus, v jiných jazycích si takhle pohrát neumíme. A zajímal by mne Váš názor právě na tuto spjatost stvoření člověka a země, jak chápete jahvistovo vyprávění, co vlastně chtěl svým čtenářům, kteří samozřejmě dobře znali různé okolní mýty, naznačit. 

Jiná zajímavá věc jsou hebrejská osobní jména. Vždycky jsou to totiž jména mluvící, většinou je to dokonce celá věta. Navrhuji Vám, pokud máte křestní jméno hebrejského původu a chcete se o něm něco dovědět, napište mi je do komentářů, a já přidám překlad a odkaz na biblického nositele stejného jména, případně pár vět o něm, nebo o nich. Ať nám poslouží biblický slovník i k něčemu zábavnému.

A taky chci trochu předělat rubriky. Zjistila jsem, že je Vás tak 10-15, kteří moje příspěvky čtete. Beru to tedy tak, teď na začátku semestru, že vypisuji výběrové kurzy a Vy máte možnost si vybrat z nabízených možností.
1) Starý zákon. Rozumí se, že bych se věnovala i souvisejícím textům z okolních náboženství, i starším, archeologickým nebo rukopisným svědectvím o stejné době z jiného než biblického pohledu.
2) Mezidobí. Období mezi nejmladšími knihami Starého zákona do druhého židovského povstání v roce 135 n.l., jeho literatura, sem patří i vznik křesťanství v rámci judaismu, i vznik hlavních knih Nového zákona.
3) Oboje postupně. Nejdřív 1) a pak 2)
4) Jiné. Souvisle, ale nějaká jiná oblast. Pak by bylo potřeba, abyste napsali, o kterou oblast máte zájem. Už jsem absolvovala skoro všechny povinné kurzy a nemálo výběrových, takže možnosti jsou: Náboženství starověkého Předního východu, začíná se Egyptem, pak Mezopotámie, Chetité, Syropalestina, nakonec perská říše. Náboženství antiky, začínalo se krétskomykénskou kulturou, končilo až helénistickým obdobím. Judaismus, tam by spadal navrhovaný Starý zákon, ale pokračovali jsme až do současnosti. Křesťanství, to byl kurs od začátku, hlavně ve smyslu církevních dějin až po teologii 20.století, ke křesťanství jsem absolvovala ještě kurs o počátcích a tvorbě křesťanského kultu, kurs o herezích a samostatně kurs o české reformaci. Pak už zmiňované náboženství Mayů, Aztéků a Inků, náboženství přírodních národů, antropologii náboženství, geografii náboženství. Z východních tradic kurs o náboženstvích Indie, od protoindické kultury až po moderní proudy, v něm byl zmiňován také džinismus a sikhismus, buddhismus, hínajánové i mahajánové směry, specielní kurs o tibetském buddhismu, náboženství Číny a Japonska, tam kromě buddhistických škol patřil také taoismus, konfucianismus a šintoismus. Tento akademický rok mne ještě čekají pravěká náboženství Evropy, dějiny religionistiky, sociologie náboženství a hlavně islám, kterému jsem se zatím jaksi vyhnula. Můžete si také stanovit pořadí a hloubku probírání.
5) Všehochuť. Nesouvislé příspěvky, prostě tak, jak mi co přijde pod ruku.

Ovšem podotýkám, že i kdybyste se rozhodli pro některou souvislou variantu, vyhrazuji si právo občas do nočních úvah napsat něco s tématem nesouvisejícího, pokud by mne to specielně zaujalo.
Zatím budu pokračovat, dnes ještě stvoření světa Božím slovem podle kněžského kodexu, zítra první Adamova žena Lilith, v neděli démonka Lamaštu, začátkem příštího týdne bych se věnovala podivuhodným stromům a ještě podivuhodnějším hadům. A tak někdy ve čtvrtek bychom tu anketu vyhodnotili a budu postupovat dál podle Vašeho přání.

linkuj.cz vybrali.sme.sk

Rubrika: poznámky  |  Autor: didactylos
Osobní komentáře prosím směrujte na email.


Komentáře

Anča (01.03.2006, 15:26:09 - Mail): pomoc
Ahoj potřebovala bych si najít jméno pro jednu fantazi hru a chtěla bych jméno hebrejské, jeho základem by měla být temnota, krvavý baroni nebo zářící anděl pekel. Nechci používat jméno žádného z démonů. Jestli je to možné zašli mi prosím překlad těchto jmen v hebrejštině. Díky Anča


Přidání komentáře...

Vaše jméno:


Váš e-mail:


URL vašich stránek:


Nadpis:


Text:


   
None
None
Didactylos bude ráda, pokud cokoliv z jejich úvah použijete nebo využijete. Didactylos je totiž fikce, literární postava, takže žádná autorská práva nemá a ani nemůže mít. Noční úvahy opatřil kabátkem naopak nefiktivní Jirka Kouba.