Noèní úvahy
None

Studium "západního esoterismu v novověku"

23. října 2004, 22:38


Přiznávám se, že jsem si nakonec tento kurz znovu zapsala. Ale hned na začátek Vám doporučím odkaz na studii kolegy Davida Zbírala o metodologických problémech takového studia. Musím jen konstatovat, že mi mluví, lépe píše, přímo z duše.

http://www.davidzbiral.webzdarma.cz/Zapadni-esoterika.htm

Napadne-li Vás po přečtení nějaký rozumný popis  pojmu západní esoterismus, napište mi, prosím, moc ráda bych ho znala. Taky mi připadá, že se jedná o mlhu bez zřetelných obrysů...

linkuj.cz vybrali.sme.sk

Rubrika: ***nezarazeno***  |  Autor: didactylos
Osobní komentáře prosím směrujte na email.


Komentáře

Johanka (24.10.2004, 00:22:52):
Obávám se, že jakýkoliv pokus o popis bude nevyhnutelně ovlivněn skutečností, že pojetí vědy dnes se od pojetí vědy dejme tomu v době Rudolfa II. značně vzdálilo.

(Taky bych si konečně měla dočíst to Rosenkruciánské osvícenství od F. Yatesové. :-))

Dhal (25.10.2004, 00:40:14): Systematika
Pár neucelených poznámok:
Tá práca je síce o problémoch metodologiky, ale v podstate len konštatuje čosi v tom zmysle že "sa to nedá" (preháňam...). Alebo aspoň to, že je to veľmi náročné. Neuvádza ani náznak nejakého záchytného bodu.
Hovorí síce o sociologických, sociálnych a materiálnych vplyvoch aj o vplyvoch danej doby, ale ide len po povrchu. Kládol by som na tieto fakty oveľa väčší dôraz.
Príklad z textu, alchýmia:
komunita alchymistov bola kedysi dosť jasne vymedzená materiálnymi a vzdelanostnými predpokladmi, alchymista musel (bez dôrazu na úplnosť)
- vedieť čítať
- mať aspoň základ vedomostí v odbore
- mať prachy na aparatúru a literatúru
- mať dostatok času
- musel znášať riziká vyplývajúce z činnosti nie celkom kompatibilnej s prevládajúcim svetonázorom
Sedliak alebo remeselník nemal šancu. Dnes je to trošku inak, východiská sú menej náročné a alchýmii by sa mohol venovať každý. Keby chcel...

Vôbec nie je spomenutá rituálna stránka ezoteriky. A práve obrady sú často tým najfascinujúcejším, čo ezoterické komunity vytvára.

Fenomén Hviezdne vojny nepokladám za vhodný príklad. To by sme museli za ezoterizmus pokladať trebárs aj fandenie futbalovým klubom, sledovanie televízie, politiku. Vlastne väčšinu úplne všedných činností a záujmov. Pri porovnávaní by sa našlo veľmi veľa spoločných čŕt.

Prečo sa nepoužíva ako príklad pre každé východisko (náboženstvo, kontinuita...) vzor, ktorý je z hľadiska použitej kostry metodológie "bezproblémový"? Na slobodomurárstve sa to dá všetko v pohode demonštrovať, zhody aj odlišnosti.

didactylos (25.10.2004, 08:00:42): esej
chtěla jsem vaše poznámky z docela sobeckých důvodů. Mám totiž napsat stručnou esej, která by zahrnovala i pokus o definici západního esoterismu, tedy společných rysů té přehršle různorodých proudů. Ta studie se týkala přece jen něčeho jiného, patří spíš k studiu nové religiozity, která se z velké části profiluje jako pokračovatelka esoterních směrů, i když už jsou dnes přístupné všem. Ale i z vašich poznámek je zřejmé, že není možná obecná definice, ale jen definice proměnná v čase. Takže tak to asi taky napíšu.

didactylos (25.10.2004, 16:00:37): znovu esej
Naštěstí to dopadlo jinak. Nemusíme se snažit o obecnou definici, ale každý si můžeme vybrat směr, který se nám zdá a o něm něco napsat. Prima, vyberu si něco ze 16.století...
Johance: na ty rozenkruciány tedy asi dojde...

Vikktorie (03.08.2006, 18:24:32 - Mail): Západní esoterismus
Pokud někdo chce přijít na definici západního esoterismu, tak ať nahlédne do knihy:Encyklopedie náboženských sněrů v české republice.Tam je tomu věnována obsáhlá kapitola.


Přidání komentáře...

Vaše jméno:


Váš e-mail:


URL vašich stránek:


Nadpis:


Text:


   
None
None
Didactylos bude ráda, pokud cokoliv z jejich úvah použijete nebo využijete. Didactylos je totiž fikce, literární postava, takže žádná autorská práva nemá a ani nemůže mít. Noční úvahy opatřil kabátkem naopak nefiktivní Jirka Kouba.