Noèní úvahy
None

pochybnosti

14. listopadu 2004, 17:40


Našla jsem zajímavý článek o sociobiologii. Přidávám se k autorovým pochybnostem o správném definování zkoumaného. Považuji sociobiologii (ale zatím o ní vím dost málo) za zajímavou a perspektivní, ale potřebuje zřejmě líp a nezávisleji definovat svoje základní východiska...

 

linkuj.cz vybrali.sme.sk

Rubrika: ***nezarazeno***  |  Autor: didactylos
Osobní komentáře prosím směrujte na email.


Komentáře

Frederik (14.11.2004, 18:11:24 - WWW):
Po čertech zajímavý článek. Kritická sebereflexe je základním znakem vědy (oproti věčným pravdám náboženství) a posunuje ji vpřed. Bylo by hloupé, kdyby se sociobiologie stala slepě vyznávaným náboženstvím. Jen třeba nevím, jestli autor správně pochopil ten údajný antropomorfismus a metaforizaci mimolidské skutečnosti např. při užití pojmu "altruismus". Totiž jestli na to nehledí právě on antropomorfně a pak to nevkládá do úst i sociobiologům. Oni totiž právě lidský "altruismus" vysvětlují biologicky či naturalisticky na základě principů platících nejen pro člověka, ale pro vše živé. To by pak rozhodně žádná antropomorfní metafora nebyla. Přijde mi to, že se JS nechal zmást vlastními konotacemi.

didactylos (14.11.2004, 21:24:52):
pochopila jsem ty pochybnosti jako možnou kritiku tvoření definice pojmu kruhem pomocí některých aspektů samého zkoumaného jevu.
Navíc třeba z knihy Morální zvíře od Roberta Wrigta jsem nabyla dojmu, že někteří sociobiologové svou disciplínu dost vyznávají, má to hodně společného s vírou. Takové znaky sice může vědecká hypotéza taky vykazovat, ale je potřeba o tom pořád vědět a mít se na pozoru...
Ale já jsem matematik a fyzik a nejvíc mi scházela definice základních pojmů. Předtím než byly použity na složitější jevy, kde se můžeme dohadovat o podílu biologické determinovanosti a kulturního působení, asi bych sama dala zatím přednost závěrům "mravenčí" práce čistých biologů - genetiků a dalekosáhlé závěry v oblasti sociálních věd nechala na pozdější dobu, až bude dost ověřeného experimentálního materiálu. Případně se k nim blížila z druhé strany antropologické barikády...


r1 (15.11.2004, 11:12:07):
Ten Wilson už je dneska hrozně starej, nemá skoro cenu ho číst. Daleko lepší je Rydley(http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/detail/-/0140264450/qid=1100513204/sr=1-9/ref=sr_1_9/102-4786513-6326547?v=glance&s=books - vyšlo to i česky).
Co se týká definičních pochybností, hodně se používá teorie her ve který je všechno definováno normálním matematickým způsobem (třeba:http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/detail/-/0521288843/102-4786513-6326547?v=glance)
Žádnou hru která simuluje kulturní evoluci ovšem neznám i když nepochybuju že už existuje. Chce to trochu kouknout na WOS.
Problém je spíš s přenositelností matematických modelů do reálnýho světa.

r1 (15.11.2004, 11:13:04):
Sorry za ty dlouhý odkazy, vypadá to dost neesteticky.


Přidání komentáře...

Vaše jméno:


Váš e-mail:


URL vašich stránek:


Nadpis:


Text:


   
None
None
Didactylos bude ráda, pokud cokoliv z jejich úvah použijete nebo využijete. Didactylos je totiž fikce, literární postava, takže žádná autorská práva nemá a ani nemůže mít. Noční úvahy opatřil kabátkem naopak nefiktivní Jirka Kouba.