Noèní úvahy
None

Přijímání podobojí i nemluvňatům

27. ledna 2005, 9:34

Zajímavý názor, dokonce se o tom začalo v nedávné době v evangelických církvích znovu diskutovat...

A těm nesprávným a vymyšleným druhům udání a žalob důvěřivě věnoval svrchuřečený koncil kostnický víru, pominul zralou úvahu a nedbal spravedlivé rozvahy; pobouřen proti přijímajícím pod obojí způsobou, ne z horlivosti o spásu duší, nýbrž spíše ze závisti a nenávisti, protože se bez dotázání a souhlasu toho koncilu odvážili novoty tak důležité, zapověděl přesvaté a přebožské podávání těla a krve Páně pod obojí způsobou, věrným ctitelům Kristovým velmi spasitelné, obecnému lidu dále konati a prováděti a odsoudil je dne 15.měsíce června léta Páně 1415 jako bludné a kacířské. A stanovil i rozhodl, aby všechny i každého zvláště, kdož tak přijímají a od takového přijímání nechtějí upustiti, jako kacíře potlačovali a přísně trestali místní biskupové nebo jejich úředníci nebo inkvizitoři kacířské nepravosti a aby se při tom dovolávali i světského ramene v královstvích nebo zemích, v kterých by se lidé o to pokoušeli proti rozhodnutí toho koncilu. Při tom nahrazoval koncil skutečný důvod a oporu čerpanou z Písma pouhou svou vlastní vůlí a poukazováním na zvyklost římské církve, že takovým způsobem neprovádí přijímání, ačkoli by přece po právu měla zvyklost ustoupiti a dáti místo pravdě.

Ale Češi beze zření na tento rozkaz a na rozhodnutí koncilu, odporující zákonu Božímu i prvotní církvi, postupem času podávali nejsvětější eucharistie pod obojí způsobou nejen osobám dospělým, které již mají rozum, nýbrž i maličkým neboli nemluvňatům po křtu pro utvrzení toho křtu, když mistr Jakoubek ze Stříbra, hotový bakalář svatého bohosloví, vyhlásil a začal vykonávati toto přijímání s některými mistry a kněžími, svými stoupenci.

A věru pro to přijímání podávané nemluvňatům vznikl těžký rozkol v Praze a v Českém království mezi mistry a kněžími, kteří se přidržovali pravdy Boží a mistra Jana Husa. Neboť někteří z nich prohlašovali, že přijímání podávané nemluvňatům je bludné a k utvrzení křtu že není nezbytné, druzí naopak podle výroků svatého Dionýsia a jiných učitelů prvotní církve, potvrzujících toto přijímání, dokazovali, že je obecně křesťanské a spasitelné, a tvrdili, že má býti každá církevní svátost svátostí nejsvětější eucharistie dokonána a utvrzena.Přesto však svrchuřečené podávání svátosti těla a krve Páně pod obojí způsobou, totiž chleba a vína, jak dospělým, tak maličkým den ze dne více a více vzrůstalo, rozmnožovalo se a mohutnělo, až je jeho protivníci a nepřátelé usilovali rozličnými cestami a způsoby udusiti a zrušiti, ale nebyli s to. Naproti tomu jeho ohrožovatelé postupem doby zřetelně a podivuhodně mocí Boží před tou pravdou padali a jí podléhali a nevýslovné škody na statcích a životech trpěli, jak bude v následujícím vyprávění zřejmě a jasně osvětleno.

Vavřinec z Březové: Husitská kronika, část kapitoly 5, Praha 1979

P.S. To je ohromně zajímavé čtení, vřele doporučuji všem zájemcům o středověkou historii. Není nad syrovou autentičnost kronikářských zápisů.

 

linkuj.cz vybrali.sme.sk

Rubrika: křesťanství  |  Autor: didactylos
Osobní komentáře prosím směrujte na email.


Komentáře

mudd (27.01.2005, 11:18:23 - WWW): Podávání alkoholu nezletilým!
To neprojde ;-)

TomVok (27.01.2005, 11:32:17 - Mail): Re: Podávání alkoholu nezletilým
To co současné evangelické církve řeší, není jestli podávat dětem pod obojí způsobou. Pokud shledáme (a já doufám, že shledáme ;-), že je vhodné Večeři Páně dětem vysluhovat, tak můžeme potom řešit jak. Ale svátost bude platná i když budeme vysluhovat jenom chlebem (pod jednou způsobou), nebo vinným moštem (jak je obvyklé v některých severských zemích).


didactylos (27.01.2005, 11:40:43): zjednosušila jsem perex, omlouvám se:o)
Nejde dnes samozřejmě o podávání vína nemluvňatům. Co se řeší, je otázka, jestli Večeři Páně podávat dětem před konfirmací, tedy dřív než se sami rozhodnou slavnostně přihlásit ke svému křtu, zhruba ve 13-14 letech. Podotýkám, že první přijímání v katolické církvi je většinou dřív, asi v 10 letech.
Z historického hlediska mne ta pasáž v Husitské kronice zaujala, nevěděla jsem o tom, a taky si vůbec nedovedu představit, jak vlastně takové přijímání nemluvňatům realizovali...


Přidání komentáře...

Vaše jméno:


Váš e-mail:


URL vašich stránek:


Nadpis:


Text:


   
None
None
Didactylos bude ráda, pokud cokoliv z jejich úvah použijete nebo využijete. Didactylos je totiž fikce, literární postava, takže žádná autorská práva nemá a ani nemůže mít. Noční úvahy opatřil kabátkem naopak nefiktivní Jirka Kouba.