Odpadlík nebo reformátor?
16. listopadu 2003, 21:10
Slíbila jsem příspěvek o císaři Juliánovi Apostatovi, který se po nastoupení na trůn ukázal jako odpadlík od křesťanské víry a reformátor, který se pokusil znovuobnovit a reformovat pohanské kulty. Ale našla jsem moc pěkný článek Pavla Housera ze ScienceWorldu ze dne 5.5.2001 Soumrak antického světa, který o této problematice pojednává a obsahuje mnoho dalších odkazů pro zájemce o problematiku.
http://www.scienceworld.cz/sw.nsf/ID/C1256CB8004086B3C1256A620043D643
Jinak doporučuji už zmiňovanou knihu
Češka J. (2000): Zánik antického světa, Praha
Rubrika: antika | Autor: didactylos
Osobní komentáře prosím směrujte na email.
Komentáře
Jirka Kouba (16.11.2003, 22:41:16 - Mail - WWW): AriánstvíVůbec nevím, co je to za učení. To je nějaká staré křesťanské učení? Pomozte prosím...
didactylos (16.11.2003, 23:58:38): omlouvám se
to ta počínající profesionální deformace. První velký teologický spor, ale ovšem také s politickým pozadím, se řešil v Nikaie na prvním ekumenickém (všeobecném) koncilu v roce 325. Kromě stanovení data Velikonoc a ustanovení patriarchů bylo přijato vyznání víry, ve kterém je učení o Trojici formulováno tak, že je jediný Bůh ve třech osobách sobě zcela rovných svou podstatou, řecky homoúsios. A odsoudil Areia (260-336), který byl pouhým presbyterem v Alexandrii a odvážil se hlásat, že počátek všeho je Bůh Otec a Syn z něho zrozený má božské vlastnosti od něho získané a je mu tedy podoben řecky homoios, razil tedy představu subordinace Syna vůči Otci. Odsouzení Areiovo bylo v Nikaii schváleno i proto, že ohrožovalo biskupskou autoritu Areiova nadřízeného Alexandra a taky proto, že se do celého sporu angažoval i sám císař Konstantin. Areios byl poslán do vyhnanství. V následujících letech měli na Konstantina vliv teologové, kteří stranili spíš Areiovu učení a dosáhli toho, že vyhnanství Areiovo bylo zrušeno, on sám ale svoje učení poněkud upravil a vyhnul se sporným bodům, aby dosáhl zrušení své exkomunikace. Jeho učení ale mělo dál mnoho příznivců, skoro všechny germánské státní útvary, které na sklonku antiky na území římské říše vznikaly, přijaly křesťanství v ariánské podobě, Ostrogóti, Burgundi, Vizigóti, Svébové i Vandalové. Jen Frankové se stali ortodoxními katolíky. Kdoví, jak by se dějiny vyvíjely, kdyby se Chlodvik v roce 498 nebo 499, kdy byl pokřtěn, rozhodl jinak.
SuE (17.11.2003, 00:05:58):
Mohla bys říct i proč bylo to jeho učení špatné? nebo oč bylo horší, než to druhé a bylo to opravdu poraženo jen díky politice? a jak se na to pohlíží teď a proč?
didactylos (17.11.2003, 00:08:45): musím se přiznat
že mi ty prudké teologické spory prvních staletí, spory o slovíčka, dokonce pak i o písmenka ve vyznáních víry, tedy v dogmatech, připadají jaksi mimo. Ale jako asi vždycky, v pozadí to byly spory o bohatství, o vliv a politickou moc, takže se ostrosti sporů ani používaných prostředků nelze divit.
didactylos (17.11.2003, 00:22:03): 2sue
to předchozí nebyla ještě odpověď na tvůj dotaz, ale doplněk k tomu předchozímu z mého osobního pohledu. Myslím, že existují dnes poklidně uskupení, která v podstatě sdílejí ten ariánský pohled. Určitě na něm ani tehdy nebylo nic špatného, byla to jen jedna z možných interpretací, dokonce je logicky určitě čistší než ta, která tehdy zvítězila. Ariánství bylo sice po několika stoletích poraženo, ale znovu se objevilo za reformace a existuje dodnes, jenom se tak nejmenuje. Musela bych si to ověřit, ale mám dojem, že všechna hnutí, která vycházejí z novokřtěnectví, mají podobný pohled. Z hlediska židokřesťanských počátků to navíc byl pohled určitě správnější, židokřesťané totiž Krista uznávali jako Mesiáše, ale byl to pro ně jenom Bohem vyvolený člověk, kterého Bůh uznal za svého syna adopcí při křtu. Jak vidíš, škála pohledů byla značná. A dnes je to zase tak, najdou se snad všechny možné varianty.
didactylos (17.11.2003, 01:18:09): chyba
promiňte trapnou chybu v posledním komentáři. Má být správně: židokřesťané totiž uznávali Ježiše jako Mesiáše(Krista). Ježíš je osobní jméno, Kristus ne, to je spíš označení funkce, navíc Mesiáš a Kristus je totéž, jenom v jiném jazyce.
Přidání komentáře...