Autor Lukášova evangelia
11. prosince 2003, 22:39
V předchozích několika článcích jsem se věnovala Matoušovu evangeliu a židokřesťanské skupině, které bylo určeno.
Dnes se chci pokusit přiblížit autora Lukášova evangelia a Skutků apoštolských. Tyto dva spisy Nového zákona totiž napsal jeden autor a patřily původně k sobě, dokonce obojí i s věnováním sponzorovi, vznešenému Teofilovi. V prologu ke svému dílu se Lukáš dívá na generaci očitých svědků a autorů prvních svědectví jako na starší předchůdce, patří tedy k pozdější generaci. Evangelium je sepsáno anonymně, ale nadpisy k němu pocházejí už z přelomu století, takže se autor asi opravdu jmenoval Lukáš a teprve dodatečně byl ztotožněn s lékařem Lukášem známým z Pavlovy epištoly k Filemonovi. To nejspíš neodpovídá pravdě, autor obou knih je mladší a přímým Pavlovým spolupracovníkem vzhledem k jiným teologickým důrazům těžko mohl být. Je ale dobrým znalcem helenistické kultury a píše, na rozdíl od většiny ostatních novozákonních autorů pěknou literární řečtinou. Hebrejská jména a tituly překládá do řečtiny, ale nezná zeměpis Palestiny, v líčení jsou chyby. Dlouhou dobu převládal názor, že Lukáš byl křesťanem z pohanských kruhů. Ale v posledních desetiletích se vyzdvihuje jeho dobrá znalost židovské zbožnosti, zdá se tedy, že patřil k bohabojným, kteří se synagogou sympatizovali a kteří také v jeho knihách, hlavně ve Skutcích hrají zvláštní roli. Jeho spisy lze datovat po Pavlově smrti, kterou právě ve Skutcích už předpokládá, tedy asi v 80.letech prvního století. Lukášova křesťanská obec je zřejmě v Řecku v oblasti se židovskou diasporou, a křesťané ze židů jsou v ní sice jako menšina, ale stále mají svůj význam. V této obci je známé Markovo evangelium a má už liturgickou autoritu. Lukáš také podstatnou část Markova evangelia do svého zapracoval, i když s ním zacházel volněji než Matouš. Druhým pramenem byla už zmiňovaná Sbírka Ježíšových výroků, pramen Q. Látka, která je jen v Lukášově evangeliu může sice pocházet z ústního podání, ale hovoří se někdy i o protolukášovi. Obě knihy tvoří celek, evangelium je chápáno jako počátek evangelia, líčící pozemský Ježíšův život, ve Skutcích působí Ježíš jako Vyvýšený. S časovým odstupem se ztrácí prvotní eschatologický náboj, a vynořuje se otázka působení a organizace skupin stoupenců ve světě, konstituování církve, v době oddálené parusie, v mezidobí do druhého příchodu Kristova. Dá se říci, že se v této generaci už změnila perspektiva pohlížení na Boží dějiny spásy.
Pokorný Petr: Vznešený Teofile, Teologie Lukášova evangelia a Skutků apoštolských, Praha, 1998
Pokorný Petr: Literární a teologický úvod do Nového zákona, Praha, 1993
Vouga Francois: Dějiny raného křesťanství, Brno, 1997
P.S. Milí přátelé, tak jsem si názorně ověřila, že ještě nejsem na blogování přímo závislá, že jsem se těch několik dní bez blogu docela dobře obešla. A navíc, a to je ještě víc potěšující, že se blog obešel bez mých příspěvků, celkem to na jeho čtenosti nenechalo žádné stopy.
Osobní komentáře prosím směrujte na email.
Komentáře
Jirka Kouba (12.12.2003, 00:55:27 - Mail - WWW): A co my?Na nás, Tvých čtenářích, Dydactylos, to stopy zanechalo. Já jsem se třeba z nedostatku kvalitních religionistických textů (nic jsi nepsala) vrhnul na Dějiny křesťanství od Paula Johnsona. Hezké čtení, ale naší Didactylos samozřejmě nenahradí... :o))
SuE (12.12.2003, 08:08:17): na mě to taky zanechalo stopy
když nic nepovznášelo mou zmatenou duši, vrhla jsem se do spárů diabla ... Hrála jsem asi 3 večery v kuse .. a jsem opět závislá
didactylos (12.12.2003, 08:10:29): no tohle
to je tedy fantastické. Budu tedy posilovat svou závislost a absentovat so nejméně :o))
didactylos (12.12.2003, 09:22:30):
K Paulu Johnsonovi. Dějiny křesťanství jsem nečetla, ale Dějiny židovského národa ano. Před zkouškou z judaismu, neměla jsem totiž dost literatury pro středověkou a novověkou historii. Je to ohromně čtivé, ale je poznat, že je novinář, ne odborník. Pomohlo mi to tehdy, ale přece jen ne dostatečně. Budu se muset podívat i po Dějinách křesťanství, možná se budou taky hodit ke státnicím, v jeho knížkách bývají zajímavé "drby".
didactylos (15.12.2003, 07:59:37):
Chtěla jsem upozornit na jednu moc dobrou knihu, ale nemohla jsem ji hned najít. Lane Tony: Dějiny křesťanského myšlení, Praha, 1999. Vždycky je tam něco o autorovi a pak ukázka z jeho díla a je to od apoštolských otců až po nejžhavější současnost, je to docela fascinující čtení.
Přidání komentáře...