Noèní úvahy
None

Pašije

29. března 2004, 21:13


Blíží se Velikonoce.

Tentokrát jsem Vám ani nenabízela, že je budu religionisticky zkoumat. Rozhodla jsem se po zralé úvaze, že by to nebylo vhodné. Ne proto, že by nebylo co zkoumat, dokonce se dá zodpovědně říct, že zkoumání Velikonoc je ještě mnohem zajímavější a také samozřejmě mnohem důležitější než zkoumání Vánoc. V současné době se zabývám evangelii docela hodně, ale nebudu provokovat, nechám si to na jindy. Jednak proto, že se mi opravdu nedostává čas, ale také se chci ještě mnohem důkladněji poučit. Hlavně nechci tuto látku prezentovat v citlivé postní době.

Ale vzhledem k reklamě Gibsonova filmu bych Vás přece jen poprosila o laskavost. Přemýšlejte, prosím. Vezměte v úvahu, že evangelisté nepsali, ani nechtěli psát, nestranný historický životopis, jejich díla jsou samozřejmě tendenční, jsou teologickou výpovědí různých křesťanských skupin. Jsou psaná všechna v době značně vzdálené od popisovaných událostí, nejstarší zhruba po 40 letech, ostatní ještě později. A v tom mezidobí se změnila velmi důkladně politická, sociální i náboženská situace všech skupin lidí, kteří jsou v příběhu popisováni, mezitím totiž došlo k válce židovské a zničení jeruzalémského chrámu. Pašijní příběh tím nemohl zůstat neovlivněn, dokonce se zdá, že právě reakce na tuto událost ho v podstatné míře formovala. I proto (nehledě na další nepřesnosti, které jsem postřehla už z těch několika málo ukázek) film natočený podle evangelií nemůže být v žádném případě realistický.

 

linkuj.cz vybrali.sme.sk

Rubrika: křesťanství  |  Autor: didactylos
Osobní komentáře prosím směrujte na email.


Komentáře

Ancoram (29.03.2004, 21:56:36 - WWW):
Tak tohle je jeden z mála prima komentářů k evangeliím, co jsem v poslední době na netu četl.

kryska (29.03.2004, 22:13:46):
Jak tak o tom s Blížencem přemýšlíme, zdá se nám, že film na toto téma, který by byl skutečně realistický, by byl vypískán...

SuE (29.03.2004, 23:11:40):
myslím, že na ten film ani nepůjdu, pro mě by to byl asi jen zbytečný krvák, protže silně pochybuju, že bych kdy uvěřila (i kdybych věřila) něčemu, co vyprodukovali američani a tváří se to historicky :-)

Ancoram (30.03.2004, 20:57:07 - WWW):
Rád bych ten film viděl. Abych si mohl udělat vlastní názor.

JMH (31.03.2004, 00:30:43): Realistické evangelium;-)
Hehe, Didactylos: "Vezměte v úvahu, že evangelisté nepsali, ani nechtěli psát, nestranný historický životopis, jejich díla jsou samozřejmě tendenční, jsou teologickou výpovědí různých křesťanských skupin.",
kryska:"Jak tak o tom s Blížencem přemýšlíme, zdá se nám, že film na toto téma, který by byl skutečně realistický, by byl vypískán..."
Tak jak to tehdá podle vás bylo?
BTW, počátkem 90. let se u nás promítal americký film Ježíš, který se tvářil velmi historicky. Byl natočen prakticky doslova podle Lukášova evangelia, myslím, že i Sue by mu mohla uvěřit;-)))

JMH (31.03.2004, 00:36:09): Ten film
http://www.znateho.cz/prague/Informace.html
Natočen 1979, v češtině uveden 1991.

didactylos (31.03.2004, 01:01:06): 2 JMH
určitě se k tomu vrátím, pokusím se pak napsat shrnutí současných bádání. Ale je to celá škála názorů, některé se křesťanům vůbec nemusí líbit. Raději později. Ale i co se týká vlastní popravy má kryska asi pravdu, to se týká spíš technických detailů, ukřižování rozhodně nebyla nijak heroická smrt, bylo to vlastně pomalé umírání, až tři dny, vlastně udušení vlastní vahou, možná dehydratace, případně srdeční slabost. A taky si nemůžeš představovat připevnění rukou za dlaně, to by nefungovalo, křižovaný by se utrhl, přibití muselo být udělané šikovně v zápěstí tak, aby se nenarušily ani tepny ani nervy, odsouzený měl vydržet co nejdéle.


JMH (31.03.2004, 01:09:27): Smrt na kříži
Didactylos: už se těším na dalšího "historického Ježíše";-)
S tím nervem právě naopak, hřeb prošel šikovně mezi zápěstními kůstkami a skřípnul svazek nervů, aby to pěkně bolelo. Ke všem dalším utrpením, o umírání na kříži jsem kdysi četl celou malou knížku, snad ji někde najdu. Čtení na večer nic moc, pokud máš tendence snít to co čteš před spaním...

didactylos (31.03.2004, 01:18:30): 2 JMH podruhé
To by mě docela zajímalo, zažila jsem jen jeden fundovaný referát kolegy z archeologie s detaily a nákresy, dělalo se nám docela zle. Zdá se skoro na beton, že historický Ježíš byl ukřižován, ono právě vysvětlení takového způsobu smrti dělalo jeho stoupencům velké potíže, tedy v době, kdy to ještě všichni dobře znali. Ale když to vezmeš vyznavačsky, tak vlastně na historické osobnosti Ježíšově až tak moc nezáleží, důležitá je spíš jeho role Krista...

SuE (31.03.2004, 08:04:10):
to JMH: ten film jsem možná viděla, nejsem si jistá, viděla jsem asi dva. Nijak to na mě nezanechalo stopy, tím myslím, že by to změnilo mé myšlení. Připouštím, že to mohlo být podle evangelia přesně, ale to neznamená historicky přesně, v tom se asi shodneme.

SuE (31.03.2004, 08:34:39):
zajímavý názor na ten film je tu:
http://angulus.blog.sk/detail.html?a=d084076b4c3198108ae20754f27e1402


kryska (31.03.2004, 21:22:21): :o)
Jenom malá technická: Když jsem mluvila o realističnosti, měla jsem na mysli film o celém Ježíšově životě, nejen křižování. Mám zkrátka pocit, že reálný ježíšův život byl místy značně jiný, než by se dogmatu poplatným vyznavačům mohlo líbit.
O tom křižování: párkrát už jsem narazila na názor, že i ten kříž měl tvar spíš jako X. Co Ty na to Didaktyle?

JMH (31.03.2004, 22:43:51): 2kryska
I já jsem měl na mysli celý život... jeden jiný pohled je vyjádřen v muzikálu (JCS) - hlavní hrdina, jehož očima to vidíme je Jidáš - je Ježíš opravdu spasitel, poblouzněnec nebo podvodník. Ještě lepší je Život Briana - celá legenda vznikla jako mnoho jiných legend, z poměrně bezvýznamných střípků nějakého života člověka. Mrzí mě, že Poslední pokušení Ježíš Krista jsem stihl v TV jen konec, když to dávali.
Kříže měly různé tvary, na jakém konkrétně visel Ježíš můžeme spekulovat. Podle Svědků Jehovových byl stejně naboden na kůl...

JMH (31.03.2004, 22:49:03): 2 didactylos
Víš, my nevěřící to zas tak vyznavačsky neberem;-) a naopak mě jako historická osobnost zajímá...

depony (01.04.2004, 02:12:43 - Mail - WWW):
já osobně se na Gibsonovy Pašije velmi těším... budu u toho trpět jako pes, ale velmi mne thrailer zaujal a je tam jedna osoba, kterou nejsem sto identifikovat, je mystická, tajemná a hádám, že to bude zlo... jen nevím, proč je zase v podobě ženy. a úplně úchvatné je Pilátovo zvolání Ecce homo. Musím uznat, že si to říkám stále a jsem tím uchvácen "eče omo" :))
uvidíme... věřím, že se na to někteří religionisté půjdou podívat.. já tedy jistě:)

depony (01.04.2004, 02:12:45 - Mail - WWW):
já osobně se na Gibsonovy Pašije velmi těším... budu u toho trpět jako pes, ale velmi mne thrailer zaujal a je tam jedna osoba, kterou nejsem sto identifikovat, je mystická, tajemná a hádám, že to bude zlo... jen nevím, proč je zase v podobě ženy. a úplně úchvatné je Pilátovo zvolání Ecce homo. Musím uznat, že si to říkám stále a jsem tím uchvácen "eče omo" :))
uvidíme... věřím, že se na to někteří religionisté půjdou podívat.. já tedy jistě:)


Přidání komentáře...

Vaše jméno:


Váš e-mail:


URL vašich stránek:


Nadpis:


Text:


   
None
None
Didactylos bude ráda, pokud cokoliv z jejich úvah použijete nebo využijete. Didactylos je totiž fikce, literární postava, takže žádná autorská práva nemá a ani nemůže mít. Noční úvahy opatřil kabátkem naopak nefiktivní Jirka Kouba.