Noèní úvahy
None

Dionýsios Areopagita

1. srpna 2004, 18:51


V posledních diskusích byla také řeč o mystice, muslimské i židovské. Jaká je křesťanská mystika tohoto předislámského období?

Uvedu kousek textu ze spisu O Božích jménech a spisu O mystické teologii připisovaných Dionýsiovi Areopagitovi, zhruba kolem roku 500 n.l.

Bůh je onen rozum nepřístupný žádnému rozumu, a ono slovo nevyjádřitelné žádným slovem, neslovo, nevědění, nejméno, to všechno na žádný jsoucí způsob, příčina jsoucna všech věcí a přece sám nejsoucno, protože je povznesen nade všechno bytí a je takový, že jenom sám sebe zná a mohl by dát o sobě zprávu.
O Božích jménech

Soudím, že při mystické kontemplaci bys měl, ó milý Timotee, napjav veškeré své úsilí opustit smysly a činnost rozumu a vše, co smysly mohou vnímat a rozum poznat, i vše nicotné. A uloživ tak své chápání k odpočinku povznes se jak jen možno k sjednocení s Tím, jehož neobsáhne bytí ani poznání. Neboť svobodným a absolutním popřením a opuštěním sebe a všech věcí odvrhneš v čisté extázi všechny věci stranou a budeš od nich ode všech osvobozen směřovat vzhůru k Paprsku božské Temnoty převyšujícímu veškeré bytí.
O mystické teologii

Dionýsios Areopagita je zmiňován ve Skutcích apoštolských 17,34 jako obrácený na základě Pavlova kázání v Aténách. Od 6.století pod jeho jménem kolovalo několik spisů, jejichž autorem je zřejmě neznámý syrský mnich, i když až do 15.století byla tato díla připisována biblickému Dionýsiovi Areopagitovi. Dochovala se čtyři významější díla tohoto autora, O Božích jménech, O mystické teologii, Nebeská hierarchie, O církevní hierarchii.

Jeho myšlení je sloučením křesťanských a novoplatonských prvků. Pocit úplné Boží transcendence ho nutí vyjadřovat se o Bohu jen v negativních kategoriích, (apofatický přístup). O Bohu nemluvíme tak, abychom říkali, co je, ale jen to, co není. Všechno pozitivní vyjadřování je snahou o definici a ta je nepřípustná. Zároveň je to pro Dionýsia způsob přiblížení se k Bohu a sjednocení s Ním.

Lane T.: Dějiny křesťanského myšlení, Praha 1999

linkuj.cz vybrali.sme.sk

Rubrika: křesťanství  |  Autor: didactylos
Osobní komentáře prosím směrujte na email.


Komentáře

Dhal (02.08.2004, 10:17:49):
Keby tam nebol uvedený autor, tak tipujem Spinozu. Ale to je predsa len iné kafe...


Přidání komentáře...

Vaše jméno:


Váš e-mail:


URL vašich stránek:


Nadpis:


Text:


   
None
None
Didactylos bude ráda, pokud cokoliv z jejich úvah použijete nebo využijete. Didactylos je totiž fikce, literární postava, takže žádná autorská práva nemá a ani nemůže mít. Noční úvahy opatřil kabátkem naopak nefiktivní Jirka Kouba.