Objevování Bible
17. ledna 2008, 10:15
Minulý semestr jsem měla přerušené studium kvůli každodennímu ozařování. Nechala jsem si i zrušit všechny navštěvované kurzy. Jedním z nich bylo "Náboženství starověkého Izraele ve světle archeologie". V něm kromě jiných materiálů byla jako studijní literatura i kniha, na kterou chci upozornit.
Israel Finkelstein, Neil Asher Silberman: Objevování Bible. Svatá Písma Izraele ve světle moderní archeologie, Vyšehrad, Praha 2007. Originál anglicky v roce 2001.
Je to velice zajímavý pohled, v mnohém radikálně mění ustálené představy.
Rubrika: Starý zákon | Autor: didactylosIsrael Finkelstein, Neil Asher Silberman: Objevování Bible. Svatá Písma Izraele ve světle moderní archeologie, Vyšehrad, Praha 2007. Originál anglicky v roce 2001.
Je to velice zajímavý pohled, v mnohém radikálně mění ustálené představy.
Osobní komentáře prosím směrujte na email.
Komentáře
Ondra (17.01.2008, 18:18:22 - Mail): PripodotekTak on Finkelstein uz vysel Cesky! To je skvely!
Finkelstein je zajimavy, cinorody a hodne exaktni archeolog (Jeho studium pedologicke-pudni komposice El-Amarnskych tabulek je ukazka preciznosti.)
Na druhou stranu nutno poznamenat, ze co se tyce radikality interpretace je povazovany spis za jakysi zlaty stred. Jeho pozice jsou vicemene velice zajistene. Do budoucna ocekavam, ze Finkelstein se stane konservativnim standardem a hlavni diskuse se budou odehravat nalevo od nej.
didactylos (18.01.2008, 10:16:24):
O minimalistech a maximalistech už tu byla řeč. Souhlasím, že z hlediska starozákonní biblistiky je tato kniha spíš ve středu, dokonce možná spíš trochu vychýlená ke konzervativnějšímu pojetí. Ale co se týče těch ustálených představ, měla jsem na mysli spíš běžné čtenáře bible, proti nim jsou snad všichni, i ti nejkonzervativnější biblisté, radikální bourači. :o)
Ondra (18.01.2008, 16:36:48 - Mail): Finkelstein - Silberman
Na pravidelnych biblickych hodinach v obycejnem presbyterianskem sboru ted cteme na pokracovani pribehy o Davidovi a Salomounovi a vzali jsme si k ruce jinou knihu Finkelsteina a Silbermana - "David and Solomon - In search of the Bible's Sacret Kings and the Roots of the Western Tradition" - je to zajimava cetba, trebaze se tam ukazuji jako zlata stredni cesta. Napriklad jejich teorie o Saulove kralovstvi a jeho stretu s Egyptem a jeho pelistejskymi zoldneri je zde zajimave rozpracovana.
V zasade si ale skutecne myslim, ze Fink.Silb. jsou relativne konservativni - hlavne textove kriticky. Spravne ukazuji, ze biblicke texty jsou retroprojekce. Tyto retroprojekce resi problemy daleko pozdejsi (pribehy Saula a Davida napriklad resi situaci po konci Severniho kralostvi). I to je asi spravny odhad, ale literatura nikdy nevznika v okamziku takoveto potreby, ale jeste pozdeji - literatura ma vzdy zpozdeni. Prominte priklad z ceskych dejin. Jirasek pise eposy o husitstvi. V techto eposech se ale zrcadli kulturni a politicka temata prevazne ranneho 19. stoleti, on to ale pise na konci 19. stoleti a pocatkem 20. stoleti (autorske zpozdeni). To je priklad z relativne nedavne minulosti se znacne akcelerovanou situaci. Fink.Silb. proste zapominaji na tohle druhe (autorske) zpozdeni, ktere ve staroveku bylo urcite daleko delsi nez jedna az dve generace umocnene skutecnosti, ze nejdriv probihala dlouha faze ustni tradice. No, koukam, ze jsem se nejak rozepsal, tak se omlouvam.
_vasekS (28.08.2008, 23:29:24 - Mail - WWW):
Nemá být náhodou v nadpisu - Bible s velkým B? :)
didactylos (23.11.2008, 09:43:30): omluva
Pravda, správný název je objevování Bible. Opravím i v textu...
Přidání komentáře...