Noèní úvahy
None

Vzhůru k moudrosti

15. října 2004, 9:49

Tak dnes se začnu, já nevzdělanec, konečně vzdělávat v královské disciplíně.

Na začátek malý citát z učebnice I.Blecha: Filosofie, Olomouc 2002, z připojených textů. (Díky Johance za nápovědu ke studijní literatuře, ale docela špatně se ta knihy sháněla, vědy chtivých je mnoho)

Ti, kdo rozhodují, se pokoušejí nicméně řídit tato mračna společenských konstelací podle modelů input-output, v souladu s logikou, která předpokládá souměřitelnost prvků a univerzální determinovatelnost. Náš život má podle nich směřovat k zmnožování moci. Jeho legitimizací by ve sféře sociální spravedlnosti stejně jako ve sféře vědecké pravdy mělo být to, že přispívá k optimální účinnosti systému, k výkonnosti. Aplikace tohoto pravidla na všechny naše hry se neobejde bez jistého teroru, prosazujícího se nenápadně, nebo tvrdě: Buďte operativní, to znamená ve shodě s těmito měřítky, nebo zmizte.

Tipněte si, kdo tento text psal.

linkuj.cz vybrali.sme.sk

Rubrika: filosofie  |  Autor: didactylos
Osobní komentáře prosím směrujte na email.


Komentáře

M.A.D. (15.10.2004, 11:52:58): Didactylos
O com to hovori? Uraza nas??? :-)))

SuE (15.10.2004, 14:11:10):
nene, máš držet zobák a makat, čímž jedině přispěješ k obecnému blahu :-) ... hmmm to už tu taky bylo

iko (15.10.2004, 23:27:52): Rozsirenie tipovania
Tipnite si, co tento autor napisal...:-)

iko (15.10.2004, 23:30:36 - Mail): Ale na druhe citanie by som povedal,
ze autor odsudzuje francuzske zahrady a uprednostnuje anglicke....-)

Paranoicus Maximus (16.10.2004, 11:05:49 - Mail - WWW): A ještě
"... Vědění je a bude produkováno proto, aby bylo prodáváno, a je a bude konzumováno proto, aby bylo zhodnoceno v další produkci: v obou případech proto, aby bylo směňováno. Přestává být samo sobě vlastním účelem, ztrácí svoji 'užitnou hodnotu' ..."


To jsou pěkně levičácké názory, že ano?

didactylos (16.10.2004, 12:31:35): řešení tipu
Nevím, odkud je citát Paranoica Maxima, ale co se týče toho uveřejněného, pravdu má iko. Text totiž pokračuje:
"Tato logika maximální výkonnosti je bezpochyby nekonzistentní, zejména pokud jde o rozpornost ve sféře socioekonomické: chce zároveň méně práce (aby se snížily výrobní náklady) i více práce (aby se snížila sociální zátěž představovaná neaktivní populací). Ale nevěřícnost je nyní už taková, že se neočekává žádné spásné východisko z těchto rozporů, tak jako je očekával Marx....
Postmoderní vědění není pouze nástrojem moci. Zjemňuje naši vnímavost pro různost a stupňuje naši schopnost snášet nesouměřitelné. Svoji rozumnost nenachází v homologii expertů, nýbrž v paralogii vynalézajících."
Autorem je Jean Francois Lyotard (1924-1998). V postmoderní situaci vyjádřil nedůvěru ve "velká vyprávění", odborně metanarativní příběhy, které se podle něho rozpadají na řadu dílčích jazykových "her", z nichž jedna druhou nemůže zdůvodnit a uznat, nemohou plně zdůvodnit a uznat ani samy sebe. Konsensus je možný jen lokálně a nevylučuje případné odvolání.
Rozumím-li tomu správně a zbavím to odborného jazyka, autor tvrdí, že nikdo nemůže mít patent na celou pravdu. (a je rád, že to tak je)


Johanka (17.10.2004, 13:16:30):
Když vidím tento úryvek, okamžitě se mi vybaví bezesné noci z doby, kdy jsem o vědění a moci (ale i o smyslu školství a "zglajchšaltovaných individuích") diskutovala s jistým člověkem, který před anglickými zahradami upřednostňuje ty německé. :-)

Jednoho staršího Blechu :-) vlastním a můžu případným vědychtivým zájemcům zapůjčit.

Paranoicus Maximus (18.10.2004, 16:31:49 - Mail - WWW): "Můj" citát
je původu naprosto stejného:

http://pedf.cuni.cz/~www_kov/texty/lyotard_postmodernismus.rtf

didactylos (18.10.2004, 17:01:13): děkuji Paranoicovi Maximovi
Myslím si, že text rozhodně stojí za přečtení a zamyšlení se.
Zajímalo by mne, co o něm soudíte...

Paranoicus Maximus (19.10.2004, 20:16:43 - Mail - WWW): Ještě dodatek
Mně z toho nějak nevyplývá, že by se autor nějak zvlášť rozplýval blahem nad tím, že nikdo nemá "patent na pravdu". Spíš se nemohu ubránit dojmu, že ho znepokojuje resignace na jakýkoli pokus pravdu najít, či se k ní alespoň přiblížit, jakož i proměna vědění ve "vědomosti", které v důsledku nepředstavují nic jiného než komoditu, další to objekt k dosažení zisku ...


Přidání komentáře...

Vaše jméno:


Váš e-mail:


URL vašich stránek:


Nadpis:


Text:


   
None
None
Didactylos bude ráda, pokud cokoliv z jejich úvah použijete nebo využijete. Didactylos je totiž fikce, literární postava, takže žádná autorská práva nemá a ani nemůže mít. Noční úvahy opatřil kabátkem naopak nefiktivní Jirka Kouba.