Noèní úvahy
None

Hostina

15. září 2003, 17:40


Něco o průběhu židovské hostiny v 1.století.

Pořádání hostin bylo pro židovskou komunitu charakteristické a měli na jejich pořádání dokonce státem uznávané privilegium. Při velkých hostinách bylo zvykem pozvat hosty už několik dní předem a sdělit jména ostatních pozvaných (to bylo nutně potřeba, protože farizeové nemohli stolovat hned tak s každým). V den hostiny bylo zasláno druhé, definitivní pozvání. Hostina sama se skládala zpravidla ze tří částí: předkrmu, vlastního jídla a zákusku. Předkrm se podával v předsálí, kde se sedělo na stoličkách, případně polštářích. Před předkrmem byli účastníci obslouženi vodou na umytí rukou. Pak od sloužících každý účastník dostal kalich vína. Před jeho vypitím každý sám za sebe pronesl berakah (díkůvzdání, požehnání) nad vínem. V předsálí se totiž hosté teprve shromažďovali a ještě netvořili společenství stolujících. Pokud chyběl někdo opravdu významný, mohl být pro něho poslán ještě v té době posel s naléhavým pozváním. viz Mt 22,4. Víno se připravovalo míšením s vodou, čisté, nemíchané si berakah nezasloužilo. Poměr byl většinou jeden díl vína, dva díly vody. Po víně následovaly dva až tři chody předkrmu, saláty, ryby. Nad každým chodem bylo proneseno požehnání. Po ukončeném předrmu byl zatažen závěs, což znamenalo zahájení vlastní hostiny, kdy další hosté už nebyli žádoucí, kdo nepřišel do té doby, měl prostě smůlu. Přítomní hosté byli hostitelem uvedeni do jídelního sálu, kde se u stolu leželo na polštářích na levém boku. Levá ruka sloužila jako opora, pravou se jedlo. Začátek vlastní hostiny bylo další umývání rukou, začínalo se od nejčestnějšího hosta. Pak se hostitel vztyčil do sedu, vzal do ruky chleba a pronesl nad ním požehnání. Hosté odpověděli Amen, tím stvrzovali, že příslušná berakah byla pronesena i jejich jménem. Po tomto potvrzení hostitel chleba lámal a rozdával všem zúčastněným, rozdílení probíhalo mlčky, chleba se podával z ruky do ruky, nakonec si hostitel ulomil kousek i pro sebe a začal jíst, tím dal pokyn ostatním k začátku jídla. Nad kalichem vína, nalitým k jídlu, mohl hostitel pronést berakah jménem všech. Během jídla se mnoho vína nepilo a berakah pronášel každý soukromě. Ostatní pokrmy nemusely být žehnány, protože berakah nad chlebem zahrnovala všechno jídlo jako přílohu k tomu chlebu. Po ukončení jídla byl uklizen stůl i celá místnost, podávala se také voda k umývání. Pak následovala modlitba po jídle, která se pronášela nad kalichem požehnání. Pak se teprve začalo pořádně pít, k tomu nějaké malé zákusky, tyto už zase každé se svým požehnáním, které ale pronášeli hosté každý za sebe, ne dohromady. Nejdůležitější modlitbou byla berakah nad kalichem, který uzavíral vlastní hostinu, ale před následujícím pitím.

P.S. Pokud vám to něco připomíná, pak podobnost je rozhodně nenáhodná.

Kunetka F.(1994): Židovské kořeny křesťanské anafory.

linkuj.cz vybrali.sme.sk

Rubrika: křesťanství  |  Autor: didactylos
Osobní komentáře prosím směrujte na email.


Komentáře

saybye (06.10.2003, 22:02:24 - WWW):
Proč právě na levém boku? Co když byl někdo levák...?

didactylos (06.10.2003, 22:37:20): 2saybye
Je jasné, že to je diskriminace, ale asi se to bralo podle převažujícího množství praváků. Jinak je dodnes běžné, že se v arabských zemích jí pravou rukou, leváci mají prostě smůlu a musejí se zřejmě přizpůsobit.

saybye (06.10.2003, 23:00:16):
No pravda taky je, že naše třídní na prvním stupni základní školy nutila leváky držet příbor jako praváci. Takže to dodnes není běžné jen a pouze v arabských zemích... :o)

Blíženec (27.04.2004, 16:32:06): nevím co je na tom pravdy...
někde jsem četl, že podání pravé ruky při pozdravu (a také i jezení pravou rukou) pochází v těchto oblastech od toho, že levá ruka sloužila k méně čistým záležitostem spojených s trávením a tedy byla navždy pošpiněna...

didactylos (27.04.2004, 20:46:31):
jezení pravou rukou ano, proto také v islámu přijít o pravou ruku je společensky diskreditující (ale se skutečnou špínou to stejně nesouvisí, protože v celé oblasti bylo a je praktikováno rituální umývání rukou před jídlem). Ale podávání pravé ruky při pozdravu snad pochází ze středověké Evropy a má naznačit mírumilovné úmysly, většina lidí je praváky a tak ukazují, že ve své pravé ruce nemají zbraň.

Krutohlav (13.06.2004, 22:14:10 - Mail): Katolícky hon na ľavákov
Vzpomínám si na scénu z dětství. Jedla jsem polévku, když v tom mě teta plácla přes levou ruku a řekla mi: “Předej si tu lžíci do pravé ruky.” Zeptala jsem se udiveně:”Proč?” “Protože je to proti bohu, řekla teta a ukázala prstem na Krista visícího na kříži na zdi nad stolem. “Vidíš, má hlavu svěšenou na pravou stranu a to je znamení, že máš jíst pravou rukou.”

Kropáč (27.08.2004, 11:16:59 - Mail): Levá ruka je nečistá
Blíženec to napsal velmi zaobaleně, je to tak, že nynější muslimové a určitě i jejich předkové si po vykonání potřeby zadek umývají vodou a používají levou ruku. Je to určitě hygieničtější než toaletní papír, levou ruku ale právě proto považují za nečistou.

Arthur Dent (26.12.2005, 19:07:39): test
test


Přidání komentáře...

Vaše jméno:


Váš e-mail:


URL vašich stránek:


Nadpis:


Text:


   
None
None
Didactylos bude ráda, pokud cokoliv z jejich úvah použijete nebo využijete. Didactylos je totiž fikce, literární postava, takže žádná autorská práva nemá a ani nemůže mít. Noční úvahy opatřil kabátkem naopak nefiktivní Jirka Kouba.