Noèní úvahy
None

Zákazy SZ ohledně sexu

27. září 2003, 23:30


Chápeme správně ta smilstva ve Starém zákonu?

Jistě jste si už všimli, že ve Starém zákonu je mnoho temných příběhů plných násilí, často násilí sexuálního. Nedivím se, že v církevních dějinách byla dlouho bible zakázanou knihou, rozhodně to není žádná lehká četba. (Vzpomínám si, jak jsem před testem ze znalosti Starého zákona četla souvisle, říkala jsem doma "necenzurovaně", a přesto, že jsem si myslela, že bibli docela dobře znám, často jsem byla hodně překvapená). Myslím, že mezi vámi nejsou žádní fundamentalisté, ti by už dávno přestali můj blog číst. Kdybych si totiž, jako oni, myslela, že bible je slovo od slova zaznamenaná Boží řeč, musela bych ječet hrůzou. Pokud ji ovšem beru jako starý text, který se víc než tisíc let vyvíjel do dnešní podoby, který zachycuje myšlenkové zápasy svých autorů, jejich podléhání i vzdorování vlivům okolí, pak je zkoumání tohoto textu, biblistika, jedním z nejzajímavějších oborů.

Starému zákonu je naprosto cizí askeze. Tělo a duše je nedělitelný celek, nefeš – duše živá. A ta má sexualitu jako jeden ze svých podstatných rysů. Hodně o tom vypovídá i fakt, že kněží v chrámu nesměli být žádným způsobem zmrzačeni ani v tomto ohledu, eunuši, kteří byli v okolí Izraele často v chrámových službách, v Izraeli v chrámu sloužit nemohli, ani nikdo, kdo měl nějakou vadu Lv21,16-24 a Dt23,1. I nazírejští, lidé, kteří se Bohu přímo zaslíbili a skládali nazírejské sliby, se sexuality nezříkali, nazírejské sliby se týkaly kultické čistoty. Náš pohled z velkého časového odstupu je zkreslený také proto, že se sice zachoval text Starého zákona, ale nedochovaly se, nebo se teprve postupně v archeologických vykopávkách nacházejí, náboženské texty okolních národů. Když se s nimi trochu seznámíme, můžeme příkazy a zákazy Starého zákona, týkající se sexu, rozčlenit do několika kategorií. Nejdůležitější je právě ta, která reaguje na okolní kulty a staví je do protikladu ke kultu Hospodinovu. Převážnou většinou to byly kulty plodnosti, kde rituály a slavnosti, bohoslužebné úkony, nejčastěji orgiastického charakteru, měly přimět svou napodovací magií božstva k zajištění větší úrodnosti polí, větší plodnosti stád. Takové počínání bylo tedy nejen běžné, ale také nanejvýš zbožné. A to je právě ten moment, ve kterém se Izrael jako menšina výrazně odlišoval, lépe řečeno, podle svých teologů, měl odlišovat, (ale zřejmě v denní praxi to s tím dodržováním příkazů Hospodinova zákona nebylo tak horké, jak dokládají stálé nářky proroků i nejnověji nalezené předměty kultické povahy v archeologických vykopávkách na území obývaném izraelskými kmeny). Takové činy, Kraličtí píšou smilstva, jsou přestoupením proti prvnímu a druhému přikázání desatera Dt5,7-9. Provinilci byli trestáni za modloslužbu, ne za sexuální delikt. Druhou skupinou jsou sexuální delikty "majetkové povahy". Přikázání desatera "nesesmilníš" je vlastně původně zapsáno jako "nezcizoložíš" Dt5,18, tedy vlastně nepokradeš někomu manželku, protože v té době byla manželka manželovým vlastnictvím. I zákazy a tresty uvedené v Dt22,13-29 jsou jasným příkladem této majetkové povahy sexuálních deliktů. Činy, tresty a pokuty jsou odstupňované podle toho, jak velkou škodu provinilec napáchal.

linkuj.cz vybrali.sme.sk

Rubrika: Starý zákon  |  Autor: didactylos
Osobní komentáře prosím směrujte na email.


Komentáře

mudd (29.09.2003, 08:38:50 - Mail - WWW): Desatero
To by mne zajimalo, jestlize "nesesmilnis" mblo drive vlastne "nepokrades nikomu manzelku", jaktoze dneska je tam oboji? Nebo ma "nepozadas" jiny vyznam?
Mozna namet na nejakou nocni uvahu: Vyvoj Desatera. Jestli se nepletu, maji napriklad Zide jine desatero nez krestane.
Jinak diky za zajimave namety k premysleni a na tomto webu se nemohu rozloucit jinak, nez: Dobrou noc!

SuE (29.09.2003, 09:16:05 - WWW):
tak to je zajímavé, když dnes není manželka ničí majetek, tak už by to snad ani hřích být neměl :-)

didactylos (29.09.2003, 09:34:08 - Mail):
2mudd
S vývojem desatera samozřejmě počítám, to je obrovské a důležité téma. Nepožádáš znamená vlastně nebudeš závidět, nebudeš po něčem, co je jiného, dychtit. Oblíbená česká nectnost
Desatero je navíc různé i v křesťanských církvích, pokud vím. V katolické je odstraněno druhé přikázání o nezpodobování a ctění věcí a nepožádáš je rozděleno na dvě, manželka je zvlášť a není zařazena mezi hospodářská zvířata
2sue
myslím, že teď chápání toho, co je ještě pro oba partnery tolerovatelné, hodně záleží na jejich vzájemné dohodě. Ale i tak se domnívám, že hříchem je právě to ublížení, které může člověk "své druhé polovině" způsobit.


SuE (29.09.2003, 11:41:05 - WWW):
2didactylos: to jistě, jenže to nemá nic společného s biblickými přikázáními ale s normální lidskou slušností. Mě zaujalo, že, pokud jsem to dobře pochopila, tohle předmětem toho přikázání vlastně nebylo

didactylos (29.09.2003, 11:52:13): 2sue
Ano, řekla bych, že je to tak, že to bylo o něčem jiném. Je to starý text a vypovídá o své době. Jiná věc je ovšem historie jeho chápání v dalších tisíciletích. Myslím, že i to, že je neubližování partnerovi pro nás normální lidská slušnost, souvisí s reflexí starých biblických přikázání, i když ta vazba už není znát.

SuE (29.09.2003, 13:24:17 - WWW):
není to neubližování spíš reflexe Nového zákona?

didactylos (29.09.2003, 13:31:17):
Ano, ovšem, mravní zradikálnění desatera v kázání na hoře.

SuE (29.09.2003, 14:13:06 - WWW):
tak teď jsi me dostala, musela jsem si to najít, abych věděla, o čem je řeč. Už jsem to četla hrozně dávno. Ne že bych s většinou toho, co tam je, nechtěla polemizovat, ale to by bylo tady trošku off topic :-)

didactylos (29.09.2003, 14:42:45):
Promiň tu stručnost, musela jsem odkvačit k domácím povinnostem. Ale tvůj dotaz jakoby implikoval diskontinuitu mezi Starým a Novým zákonem. Myslím, že jsou to texty jednoho náboženství v různých dobách, protože většina spisů Nového zákona vznikala v době, kdy raná křesťanství byla různými názorovými proudy v judaismu své doby. Diskontinuita se nám podsouvá tím, že texty mezidobí mezi oběma Zákony, kdy došlo v náboženském myšlení k značným změnám, nejsou dostatečně zachované a ty, které jsou, jsou většinou málo známé. Ale k tomu se snad taky dostanu, mimochodem právě toto je téma mé bakalářské práce.

SuE (29.09.2003, 15:31:07 - WWW):
není třeba se omlouvat, moje neznalost je můj problém :-)
V každém případě tuším, že tohle bude můj oblíbený blog.

didactylos (30.09.2003, 07:20:42):
To těší i zavazuje, budu se snažit. Ale nemohu ti příchylnost až tak moc oplatit, podívala jsem se na tvůj blog, a musím konstatovat, že Diablo je pro mne vzdálenější než sumerské zikkuraty.

SuE (30.09.2003, 08:25:39 - WWW):
:-) To přece nevadí. To co dělám já vlastně ani mezi blogy nepatří. Jsou to jen stránky o hře pro podobně ujeté blázny a všechno to povídání tam je převážně nevážně.

21 (30.09.2003, 14:41:13): hmm
mňa by zaujímalo, Didactylos, či by si si poradil so SZ a napríklad týmto:

http://www.stratosfera.cz/stra.clanek.php3?parent&clID=27315&dil=2

Myslím, že problém sexualita vs. biblia sa nekončí pri "nepokradeš někomu manželku"...

didactylos (30.09.2003, 15:16:00):
Víš, nejsem sexuoložka, jsem jenom religionistka. Je to o kulturních vzorcích. Tereze Spencerové fandím, že se z nich dokázala takhle pěkně vymanit a přijmout sama sebe takovou, jakou se nejvíc cítí. Ale SZ, a nemusím s ním souhlasit, opravdu všechno, co neodpovídalo jeho patriarchálnímu pohledu, nábožensky tvrdě sankcionoval. Ale nemyslím, že to bylo primárně kvůli tomu, že by chtěl některým lidem znepříjemňovat život, byla to v prvé řadě obrana proti kultům, kde se nezvyklé praktiky pěstovaly ne proto, že by byly nositelům přirozené, ale proto, že byly nezvyklé a proto účinnější, myslím magicky. Sama autorka uvádí, že by v některých kulturách mohla být kněžkou. A myslím, že o tom to právě je. Neměla by to být diskriminace těch zbývajících 28 pohlaví, ale spíš připomínka těm nejrozšířenějším dvěma, aby si na ně nehráli ve snaze ovlivnit božstva. Tak nevím, jestli jsm ti odpověděla srozumitelně. Z jiného břehu než SZ, každý by se měl snažit být co nejpřirozeněji sám sebou.

didactylos (30.09.2003, 15:20:57): ještě něco
zapomněla jsem poznamenat, že androgynní božstva jsou, hlavně v počátcích světa, běžná skoro ve všech kulturách.

21 (30.09.2003, 17:01:56): pekne
skvelo.

a ospravedlňujem sa za preklep predtým.

"... poradil ..." --> "... poradila ..."

didactylos (30.09.2003, 17:19:42): uf
vidíš, ani jsem si neuvědomila, že jsem na netu vlastně také oboupohlavní. Vybrala jsem si postavu slepého filosofa Didactyla z Malých bohů Terryho Pratcheta, protože tuto knihu mám nad jiné ráda, považuji ji za skvělou religionistickou příručku a Didactylos se mi moc líbil. Ale to byl samozřejmě muž. Přesto, že jsem si ho tak přivlastnila a je mým vzorem, píšu jako já sama, tedy v ženském rodě, jsem tedy vlastně na netu oboupohlavní, a nevím, jestli má být tvůj didactylos nebo tvoje didactylos. Tak třeba oboje.



Přidání komentáře...

Vaše jméno:


Váš e-mail:


URL vašich stránek:


Nadpis:


Text:


   
None
None
Didactylos bude ráda, pokud cokoliv z jejich úvah použijete nebo využijete. Didactylos je totiž fikce, literární postava, takže žádná autorská práva nemá a ani nemůže mít. Noční úvahy opatřil kabátkem naopak nefiktivní Jirka Kouba.